Un Site si  o Revista pentru tine
Home
Date de contact
Scrie-ne!
Despre AUTO PULS | Revista online | Anunturi Auto | Informatii utile
Informatii din domeniul AUTO
Telefoane si adrese
Legislatie
Auto NOI - Preturi
Piese, accesorii auto - Preturi
Cursul valutar al BNR

Ordonanta de urgenta privind circulatia pe drumurile publice
MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
PARTEA I
Anul XIV - Nr. 958
Sâmbata, 28 decembrie 2002

ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
195. - Ordonanta de urgenta privind circulatia pe drumurile publice

În temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutie, Guvernul României adopta prezenta ordonanta de urgenta.

CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Circulatia pe drumurile publice a vehiculelor, pietonilor si a celorlalte categorii de participanti la trafic, drepturile, obligatiile si raspunderile ce revin persoanelor fizice si juridice, precum si atributiile unor autoritati ale administratiei publice, institutii si organizatii în legatura cu acestea sunt supuse dispozitiilor prevazute în prezenta ordonanta de urgenta si în regulamentul de aplicare a acesteia.

(2) Dispozitiile prevazute în prezenta ordonanta de urgenta au ca scop asigurarea desfasurarii fluente si în siguranta a circulatiei rutiere, apararea vietii si integritatii corporale, a sanatatii persoanelor, proprietatii publice si private, protectia mediului înconjurator, precum si a drepturilor si intereselor legitime ale persoanelor în acest domeniu.

(3) Autoritatea competenta în domeniul circulatiei rutiere, precum si de exercitare a controlului respectarii normelor din acest domeniu este Inspectoratul General al Politiei Române.

(4) Reglementarile privind circulatia pe drumurile publice se emit de catre autoritatile publice centrale si locale cu atributii în acest domeniu numai cu acordul Inspectoratului General al Politiei Române si cu respectarea întelegerilor internationale la care România este parte.

(5) Prevederile prezentei ordonante de urgenta se aplica tuturor participantilor la trafic, precum si autoritatilor care au atributii în domeniul circulatiei si sigurantei rutiere.

Art. 2. - Îndrumarea, supravegherea si controlul respectarii normelor de circulatie rutiera se fac de catre politisti specializati si anume desemnati prin dispozitie a inspectorului general al Inspectoratului General al Politiei Române, care au obligatia de a lua masurile legale în cazul în care constata încalcari ale normelor privind circulatia pe drumurile publice.

Art. 3. - Circulatia pe drumurile publice din zona de frontiera si din alte zone pentru care, potrivit legii, s-au stabilit restrictii se face cu respectarea reglementarilor instituite pentru acele zone.

Art. 4. - (1) Controlul circulatiei vehiculelor apartinând Ministerului Apararii Nationale se efectueaza de catre politie, precum si de catre personalul din structura desemnata de acest minister.

(2) Cercetarea accidentelor de circulatie în care au fost angajate vehicule din categoria celor prevazute la alin. (1) se efectueaza de catre politie. La locul accidentului poate asista si un reprezentant al Ministerului Apararii Nationale.

Art. 5. - (1) Administratorul drumului public este obligat sa semnalizeze corespunzator orice obstacol aflat pe partea carosabila, care stânjeneste sau pune în pericol siguranta circulatiei, si sa ia toate masurile de înlaturare de îndata a acestuia.

(2) Se interzice amplasarea constructiilor de orice fel în zona statiilor mijloacelor de transport în comun, cu exceptia celor destinate refugiilor pentru calatori.

(3) În caz de producere a unui eveniment rutier ca urmare a starii tehnice a drumului public sau a semnalizarii necorespunzatoare a obstacolelor ori lucrarilor care se executa pe acesta, administratorul drumului public, respective executantul lucrarilor, raspunde contraventional, civil sau penal, dupa caz.

(4) Orice masura de restrictie a circulatiei pe drumurile publice se dispune de catre administratorul drumului numai cu acordul politiei.

Art. 6. - În sensul prezentei ordonante de urgenta, expresiile si termenii de mai jos au urmatorul înteles:

1. drum public - orice cale de comunicatie terestra, destinata traficului rutier, daca este deschisa circulatiei publice. Drumurile care sunt închise circulatiei publice sunt semnalizate la intrare cu inscriptii vizibile;

2. localitate - spatiul ce cuprinde cladiri, ale carui intrari si iesiri sunt semnalizate ca atare;

3. zona rezidentiala - perimetrul dintr-o localitate unde se aplica reguli speciale de circulatie, având intrarile si iesirile semnalizate ca atare;

4. zona pietonala - perimetrul care cuprinde una sau mai multe strazi rezervate circulatiei pietonilor, unde accesul vehiculelor este supus unor reguli speciale de circulatie, având intrarile si iesirile semnalizate ca atare;

5. parte carosabila - portiunea din platforma drumului destinata circulatiei vehiculelor. Un drum poate cuprinde mai multe parti carosabile complet separate una de cealalta printr-o zona despartitoare sau prin diferenta de nivel;

6. acostament - fâsia laterala cuprinsa între limita partii carosabile si marginea platformei drumului;

7. banda de circulatie - spatiu longitudinal al partii carosabile, materializat sau nu prin marcaje rutiere, daca are o latime corespunzatoare pentru circulatia cu usurinta a unui sir de vehicule, altele decât vehiculele care se deplaseaza pe doua roti;

8. banda reversibila - subdiviziunea longitudinala a partii carosabile, situata lânga axul drumului, destinata circulatiei autovehiculelor într-un sens sau în altul, în functie de intensitatea traficului;

9. banda pentru stationarea de urgenta - subdiviziunealongitudinala suplimentara situata la extremitatea dreapta a autostrazii, destinata exclusiv stationarii autovehiculelor în cazuri de forta majora;

10. pista pentru biciclete - una dintre subdiviziunile partii carosabile sau o portiune din trotuar ori acostament, materializata prin marcaje rutiere si/sau semnalizata prin indicatoare, destinata numai circulatiei bicicletelor si ciclomotoarelor;

11. trotuar - spatiul din partea laterala a drumului, separat în mod vizibil de partea carosabila prin diferenta sau fara diferenta de nivel, destinat circulatiei pietonilor;

12. intersectie - orice încrucisare, jonctiune sau bifurcare de drumuri, inclusiv spatiile formate de acestea;

13. autostrada - drumul conceput si construit special pentru circulatia autovehiculelor cu sau fara remorci, care nu serveste proprietati alaturate si care:

- are pentru cele doua sensuri de circulatie parti carosabile distincte, separate între ele printr-un spatiu care nu este destinat circulatiei sau, exceptional, prin alte modalitati, cu exceptia locurilor speciale sau cu caracter temporar;

- nu intersecteaza la nivel drumuri, cai ferate sau linii de tramvai;

- este prevazuta cu semnalizare speciala;

14. trecere la nivel - încrucisarea la nivel dintre un drum public si o cale ferata sau linie de tramvai, care dispune de o platforma independenta;

15. vehicul - un sistem mecanic care se deplaseaza pe drum, cu sau fara mijloace de autopropulsare, utilizat în mod curent pentru transportul de persoane si/sau bunuri ori pentru efectuarea de servicii sau lucrari;

16. bicicleta - vehiculul prevazut cu doua roti si pedale sau manivele, care se deplaseaza pe drum, actionat de forta musculara a utilizatorilor;

17. motocicleta - autovehiculul cu doua sau trei roti, al carui motor are o capacitate cilindrica mai mare de 50 cm3, cu sau fara atas si/sau o viteza maxima, prin constructie, mai mare de 50 km/h, a carui masa proprie nu depaseste 400 kg;

18. ciclomotor - vehiculul cu doua sau trei roti, care este prevazut cu un motor cu ardere interna, având o capacitate cilindrica de cel mult 50 cm3, care pastreaza caracteristicile generale ale bicicletei, putând fi pus în miscare si cu ajutorul pedalelor, si a carui viteza de deplasare, prin constructie, nu depaseste 50 km/h;

19. autovehicul - vehiculul prevazut cu un dispozitiv mecanic propriu de propulsie; vehiculele care se deplaseaza pe sine, denumite tramvaie, si ciclomotoarele nu sunt considerate autovehicule. Definitia include si termenul automobil, care reprezinta oricare dintre vehiculele cu motor care servesc în mod normal transportului pe drum al persoanelor sau bunurilor ori la tractarea pe drum a vehiculelor utilizate pentru transportul de persoane sau bunuri.

Acest termen include troleibuzele, adica vehiculele care sunt cuplate la o retea electrica, dar care nu circula pe sine. Acesta nu include vehiculele, cum ar fi tractoarele agricole, a caror utilizare pentru transportul rutier de persoane sau marfuri ori pentru tractarea unor vehicule care transporta persoane sau marfuri nu este decât ocazionala;

20. tractor - autovehiculul destinat prin constructie si echipare tractarii altor vehicule sau efectuarii unor lucrari specifice;

21. remorca - vehiculul fara motor destinat a fi tractat de un autovehicul;

22. semiremorca - remorca a carei masa totala maxima autorizata este preluata în parte de catre autovehiculul tragator;

23. remorca usoara - remorca a carei masa totala maxima autorizata nu depaseste 750 kg;

24. masa totala maxima autorizata - masa totala maxima a unui vehicul încarcat, declarata admisibila de catre autoritatea competenta;

25. vehicul cu mase si/sau dimensiuni de gabarit depasite - vehiculul care, datorita dimensiunilor sale ori marfurilor transportate, depaseste în lungime, latime sau în înaltime limitele maxime ori masele maxime admise prin legislatia în vigoare;

26. conducator - persoana care determina punerea în miscare si actioneaza asupra directiei de deplasare pe drum a vehiculelor si animalelor izolate sau în turma, celor de tractiune, povara ori de calarie;

27. participant la trafic - conducatorul sau pietonul care circula pe drumul public;

28. coloana oficiala - autovehiculul sau grupul de autovehicule însotit de cel putin un vehicul al politiei ce are în functiune mijloacele speciale sonore si luminoase;

29. vehicul în circulatie internationala sau în trafic international - vehiculul care, prin deplasarea sa, depaseste cel putin o frontiera de stat.

CAPITOLUL II
Vehiculele
SECTIUNEA 1
Starea tehnica a vehiculelor si controlul acesteia
Art. 7. - Orice vehicul care circula pe drumurile publice trebuie sa corespunda normelor tehnice privind siguranta circulatiei rutiere, protectia mediului si folosinta conform destinatiei.

Art. 8. - Autovehiculele si remorcile înmatriculate în alte state pot circula în trafic international pe teritoriul României daca îndeplinesc cel putin conditiile tehnice prevazute în Conventia internationala asupra circulatiei rutiere, încheiata la Viena la 8 noiembrie 1968 si ratificata de România prin Decretul nr. 318/1980.

Art. 9. - (1) Pentru a fi înmatriculate, înscrise si mentinute în circulatie, autovehiculele, remorcile si tramvaiele se supun inspectiei tehnice.

(2) Inspectia tehnica se efectueaza periodic în statii autorizate, conform legislatiei în vigoare.

(3) Pentru autovehiculele apartinând Ministerului Apararii Nationale, Ministerului de Interne, Serviciului Român de Informatii, Serviciului de Informatii Externe, Serviciului de Protectie si Paza si Serviciului de Telecomunicatii Speciale, inspectia tehnica se efectueaza în statii proprii, autorizate potrivit legii.

Art. 10. - (1) Este interzisa circulatia pe drumurile publice a vehiculelor care nu corespund din punct de vedere tehnic, precum si în cazul în care termenul de valabilitate al inspectiei tehnice a expirat.

(2) Starea tehnica a autovehiculelor, remorcilor si tramvaielor care circula pe drumurile publice se verifica de catre politie împreuna cu institutiile abilitate de legislatia în vigoare.

SECTIUNEA a 2-a
Înmatricularea, înregistrarea si radierea vehiculelor din evidenta circulatiei
Art. 11. - Proprietarii de vehicule sunt obligati sa solicite înmatricularea sau înregistrarea acestora înainte de a le pune în circulatie ori sa ceara radierea lor din evidente.

Art. 12. - (1) Pentru a circula pe drumurile publice vehiculele, cu exceptia bicicletelor, ciclomotoarelor si a celor trase sau împinse cu mâna, trebuie sa fie înmatriculate ori înregistrate, dupa caz, si sa poarte placute de înmatriculare sau de înregistrare, ale caror forme si dimensiuni se stabilesc prin regulamentul de aplicare a prezentei ordonante de urgenta, denumit în continuare regulament.

(2) Tractoarele, precum si vehiculele care nu sunt supuse înmatricularii pot circula pe drumurile publice numai pe traseele si în conditiile stabilite prin regulament.

Conducatorii tractoarelor, masinilor si utilajelor autopropulsate agricole, forestiere sau pentru lucrari sunt obligati sa posede permis de conducere valabil pentru categoriile prevazute în regulament.

Art. 13. - (1) Autovehiculele si remorcile se înmatriculeaza permanent, temporar sau pentru probe la autoritatea competenta în a carei raza proprietarii sau detinatorii îsi au domiciliul ori resedinta, în conditiile stabilite prin regulament. Autovehiculele care apartin Ministerului Apararii Nationale si Ministerului de Interne se înregistreaza la aceste ministere si pot, dupa caz, sa fie înmatriculate si la autoritatea competenta.

(2) Autovehiculele si remorcile pot circula pâna la înmatriculare cu numar de ordine provizoriu, pe baza unei autorizatii speciale eliberate de autoritatea competenta.

(3) Evidenta vehiculelor supuse înmatricularii se tine la unitatea de politie competenta pe raza careia îsi are domiciliul sau resedinta proprietarul.

Art. 14. - Tramvaiele, troleibuzele, precum si vehiculele care, datorita destinatiei lor, nu circula în mod obisnuit pe drumurile publice se înregistreaza de catre consiliile locale în conditiile stabilite în regulament.

Art. 15. - (1) Persoanele care domiciliaza sau îsi stabilesc domiciliul ori resedinta în România si detin autovehicule ori remorci înmatriculate în alte state sunt obligate ca în termen de 90 de zile sa le înmatriculeze în circulatie în România.

(2) Termenul prevazut la alin. (1) se calculeaza:

a) de la data intrarii în tara a autovehiculului ori remorcii, pentru persoanele care domiciliaza sau care au resedinta în România;

b) de la data stabilirii domiciliului ori resedintei, pentru persoanele care îsi stabilesc domiciliul ori resedinta în România.

(3) Pentru cetatenii straini ai statelor cu care România a încheiat întelegeri bilaterale termenul prevazut la alin. (1) se poate prelungi în conditiile stabilite în aceste întelegeri.

Art. 16. - (1) La data înmatricularii sau înregistrarii unui vehicul autoritatea competenta elibereaza un certificat de înmatriculare ori de înregistrare, dupa caz, precum si placute cu numere de înmatriculare sau de înregistrare.

(2) Este interzisa punerea în circulatie a unui vehicul care nu are montate placute cu numere de înmatriculare sau de înregistrare atribuite de autoritatea competenta.

Art. 17. - Înmatricularea sau înregistrarea unui vehicul se anuleaza de catre autoritatea care a efectuat-o, în cazul în care aceasta operatiune s-a facut cu încalcarea normelor legale sau prin mijloace frauduloase.

Art. 18. - (1) Radierea din evidenta circulatiei a vehiculelor se face la autoritatea care a efectuat înmatricularea si înregistrarea, astfel:

a) la cererea proprietarului;

b) la trecerea vehiculelor în proprietatea altei persoane;

c) la schimbarea domiciliului sau sediului proprietarului pe raza altei unitati de politie judetene sau a municipiului Bucuresti;

d) la scoaterea definitiva din România a autovehiculelor sau remorcilor;

e) în cazul schimbarii caroseriei sau sasiului autovehiculelor.

(2) Radierea din evidenta circulatiei a vehiculelor indisponibilizate prin instituirea unui sechestru asigurator se poate face în baza hotarârii instantei de judecata, conform legii, de catre autoritatea care a efectuat înmatricularea sau înregistrarea.

(3) Este interzisa circulatia pe drumurile publice a vehiculelor radiate din evidenta.

Art. 19. - (1) Înmatricularea, înregistrarea si radierea din evidenta a vehiculelor se fac în conditiile stabilite prin regulament.

(2) Categoriile de vehicule care nu sunt supuse înmatricularii sau înregistrarii se stabilesc prin instructiuni comune ale Ministerului de Interne si Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei.

CAPITOLUL III
Conducatorii de vehicule
SECTIUNEA 1
Dispozitii generale
Art. 20. - (1) Conducatorii de autovehicule trebuie sa posede permis de conducere si sa aiba vârsta minima de 18 ani împliniti, cu exceptia celor care conduc un ciclomotor, care trebuie sa aiba cel putin vârsta minima de 16 ani împliniti.

(2) Conducatorii autovehiculelor care efectueaza transport public de persoane trebuie sa aiba vârsta minima de 21 de ani împliniti si sa faca dovada ca sunt angajati ai unui operator de transport, iar cei care conduc vehicule cu mase si/sau dimensiuni de gabarit depasite sau care efectueaza transport de marfuri trebuie sa posede atestat profesional.

(3) Conditiile de obtinere a permisului de conducere si a atestatului profesional se stabilesc prin regulament.

(4) Persoanele care nu au împlinit vârsta de 14 ani pot conduce biciclete numai pe drumurile special amenajate si semnalizate corespunzator de catre administratorul drumului respectiv.

Art. 21. - (1) Cadrele medicale abilitate, atunci când constata în cadrul atributiilor de serviciu ca o persoana care poseda permis de conducere este inapta medical sau psihologic pentru a conduce un autovehicul sau tramvai, sunt obligate sa comunice despre aceasta de îndata politiei specializate în a carei raza teritoriala îsi desfasoara activitatea.

(2) Lista cu afectiunile medicale incompatibile cu calitatea de conducator de autovehicule sau tramvaie se stabileste prin ordin al ministrului sanatatii si familiei si se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Art. 22. - (1) Conducatorii de autovehicule sau tramvaie trebuie sa aiba cunostintele si îndemânarea necesare conducerii si sa fie apti din punct de vedere medical si psihologic.

(2) Conducatorii prevazuti la alin. (1) vor fi verificati periodic din punct de vedere medical si psihologic. Politia poate propune examinarea medicala sau psihologica, precum si verificarea cunoasterii regulilor de circulatie a conducatorilor de autovehicule sau tramvaie ori de câte ori constata ca acestia, prin modul de conducere sau comportamentul lor în trafic, pun în pericol siguranta circulatiei.

(3) Verificarea medicala si psihologica prevazuta la alin. (1) si (2) se efectueaza în conditiile stabilite prin ordin comun al ministrului sanatatii si familiei si al ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei.

(4) Permisul de conducere al persoanei care este declarata inapta medical sau psihologic pentru a conduce autovehicule ori tramvaie se retrage de catre politia specializata si poate fi redobândit numai dupa încetarea motivului pentru care s-a luat aceasta masura. În situatia în care permisul a fost retras pe o durata mai mare de 3 ani, pentru a-l redobândi titularul acestuia trebuie sa promoveze un test de cunoastere a regulilor de circulatie.

SECTIUNEA a 2-a
Permisul de conducere
Art. 23. - (1) Dreptul de a conduce un autovehicul sau tramvai pe drumurile publice îl are numai persoana care poseda permis de conducere corespunzator categoriei sau dovada înlocuitoare a acestuia cu drept de circulatie.

(2) Au dreptul de a conduce autovehicule sau tramvaie pe drumurile publice si persoanele care urmeaza un curs de pregatire practica, în vederea obtinerii permisului de conducere, numai în prezenta si sub supravegherea directa a unui instructor autorizat în acest sens.

(3) Persoanele care solicita prezentarea la examen în vederea obtinerii permisului de conducere sau a unor noi categorii ale acestuia trebuie sa îndeplineasca, potrivit legii, conditiile de vârsta, sa fie apte din punct de vedere medical si psihologic si sa faca dovada pregatirii teoretice si practice, prin cursuri organizate de unitati autorizate.

(4) Programa de învatamânt a unitatilor care organizeaza cursuri de pregatire, conform alin. (2), se elaboreaza de Ministerul Educatiei si Cercetarii si se avizeaza de catre Ministerul de Interne prin Inspectoratul General al Politiei Române.

(5) Categoriile de vehicule pentru care se elibereaza permise de conducere, precum si conditiile concrete de obtinere a acestora se stabilesc prin regulament.

(6) Organizarea si desfasurarea cursurilor în vederea obtinerii permisului de conducere se fac în baza unei metodologii elaborate de catre Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei împreuna cu Ministerul Educatiei si Cercetarii si Ministerul de Interne.

Art. 24. - (1) Permisul de conducere se obtine pe baza de examen si se elibereaza de autoritatea competenta.

(2) Persoana care a fost condamnata prin hotarâre judecatoreasca ramasa definitiva pentru o infractiune la regimul circulatiei pe drumurile publice sau de omor, lovire ori vatamare cauzatoare de moarte, vatamare corporala grava, tâlharie, ultraj sau furtul unui autovehicul poate fi admisa la examenul pentru obtinerea permisului de conducere sau a brevetului de conducator, în conditiile prevazute la art. 103 alin. (1) lit. a) si b).

(3) Permisul de conducere se anuleaza daca a fost obtinut cu încalcarea normelor legale sau prin mijloace frauduloase.

Art. 25. - (1) Pentru conducatorii de autovehicule care au mai putin de un an practica în conducere se stabilesc reguli suplimentare de circulatie prin regulament.

(2) Autovehiculele conduse de persoane care au mai putin de un an practica în conducere vor purta un semn distinctiv, în conditiile stabilite prin regulament.

Art. 26. - (1) Persoanele care domiciliaza sau îsi stabilesc domiciliul ori resedinta în România si sunt titulari ai permiselor de conducere obtinute în strainatate sunt obligate ca în termen de 90 de zile sa le preschimbe cu permise de conducere românesti, în conditiile stabilite prin regulament.

(2) Termenul prevazut la alin. (1) se calculeaza:

a) de la data intrarii acestora în tara, pentru persoanele care domiciliaza sau care au resedinta în România;

b) de la data stabilirii domiciliului ori resedintei, pentru persoanele care îsi stabilesc domiciliul ori resedinta în România.

(3) În cazul titularilor permiselor de conducere obtinute într-un stat care nu este membru al Conventiei internationale asupra circulatiei rutiere, încheiata la Viena la 8 noiembrie 1968, si care nu pot fi preschimbate în conformitate cu reglementarile legale, acestia se pot prezenta la examen pentru obtinerea dreptului de a conduce un autovehicul pe teritoriul României fara a urma în acest scop un curs de pregatire.

(4) Este interzisa detinerea simultana a mai mult de un permis de conducere national.

Art. 27. - (1) Persoanele care îsi stabilesc domiciliul ori resedinta în România pot sustine examenul pentru obtinerea permisului de conducere la autoritatile competente pe a caror raza îsi au domiciliul sau resedinta.

(2) Cetatenii români cu domiciliul în strainatate si resedinta în România pot sustine examenul în vederea obtinerii permisului de conducere, în conditiile stabilite la alin. (1).

Art. 28. - (1) Recunoasterea permiselor de conducere si a certificatelor de înmatriculare a autovehiculelor emise în alte state se face în conditiile prevazute de Conventia internationala asupra circulatiei rutiere, încheiata la Viena la 8 noiembrie 1968, cu exceptia cazurilor în care prin acorduri bilaterale sau prin acte internationale ratificate de România sau la care România a aderat se prevede altfel.

(2) Permisele de conducere ale membrilor misiunilor diplomatice si oficiilor consulare straine, ale corespondentilor de presa straini, precum si ale reprezentantilor organizatiilor economice, culturale sau ale altor asemenea organizatii straine, cu statut diplomatic, eliberate de autoritatile competente din alte state, vor fi recunoscute ca valabile în România pe baza de reciprocitate.

Art. 29. - Evidenta conducatorilor de autovehicule sau tramvaie se tine la unitatea de politie competenta pe a carei raza titularul îsi are domiciliul sau resedinta.

CAPITOLUL IV
Semnalizarea rutiera
Art. 30. - (1) Mijloacele de semnalizare rutiera sunt:

a) semnalele luminoase;

b) indicatoarele;

c) marcajele.

(2) Mijloacele de semnalizare rutiera se constituie într-un sistem unitar si coerent, se realizeaza si se instaleaza astfel încât sa fie observate cu usurinta si din timp de catre cei carora li se adreseaza si trebuie sa fie în deplina concordanta între ele si într-o stare tehnica de functionare corespunzatoare.

(3) Mijloacele de semnalizare rutiera, precum si orice alte dispozitive speciale de acest fel se executa, se instaleaza si se întretin prin grija administratorului drumului public. Instalarea acestora se executa numai cu acordul prealabil al politiei.

(4) Semnalizarea si presemnalizarea intersectiilor dintre doua drumuri de categorii diferite se executa, se instaleaza si se întretin de catre administratorul fiecarui drum.

(5) Indicatoarele de reglementare a prioritatii de trecere si semnalele cu lumini albe si alternativ-intermitente, precum si de avertizare sonora de la trecerile la nivel cu calea ferata se instaleaza si se întretin de administratorii cailor ferate.

(6) Mijloacele de semnalizare rutiera pot fi însotite si de dispozitive speciale de avertizare.

(7) Se interzic:

a) amplasarea, în zona drumului public, de constructii, panouri sau dispozitive ce pot fi confundate cu indicatoarele ori instalatiile ce servesc la semnalizarea rutiera ori realizarea de amenajari, care sunt de natura sa stânjeneasca participantii la trafic sau sa le distraga atentia, punând în pericol siguranta circulatiei;

b) lipirea de afise, inscriptii sau înscrisuri pe indicatoarele ori dispozitivele ce servesc la semnalizarea rutiera, inclusiv pe suporturile acestora.

Art. 31. - Ordinea de prioritate între diferitele tipuri de mijloace de semnalizare rutiera si semnalele agentilor de circulatie este urmatoarea:

a) semnalele speciale de avertizare, luminoase si/sau sonore;

b) semnalele si indicatiile agentului de politie rutiera;

c) semnalizarea temporara care modifica regimul normal de desfasurare a circulatiei;

d) semnalele luminoase;

e) indicatoarele;

f) marcajele.

Art. 32. - (1) Semnalele speciale luminoase de avertizare sunt:

a) lumina rosie, care poate fi folosita numai de catre autovehiculele apartinând politiei si pompierilor;

b) lumina albastra, care poate fi folosita doar de catre autovehiculele apartinând politiei, jandarmeriei, politiei de frontiera, serviciului de ambulanta, protectiei civile, Ministerului Apararii Nationale si de cele destinate controlului circulatiei vehiculelor din parcul propriu sau care însotesc coloane militare, de cele ale unitatilor speciale ale Serviciului Român de Informatii si ale Serviciului de Protectie si Paza, de cele ale Ministerului Justitiei - Directia Generala a Penitenciarelor, precum si de cele ale procurorilor criminalisti din Ministerul Public si ale Parchetului National Anticoruptie, atunci când se deplaseaza în actiuni de interventie sau în misiuni care au caracter de urgenta;

c) lumina galbena, care poate fi folosita de catre autovehiculele cu gabarite sau mase depasite ori care însotesc asemenea autovehicule, de cele care transporta substante periculoase, de cele destinate întretinerii, repararii sau executarii unor lucrari de drumuri, curateniei strazilor, deszapezirii sau tractarii autovehiculelor ramase în pana, precum si de tractoarele sau utilajele agricole.

(2) Inspectoratul General al Politiei Române poate autoriza utilizarea dispozitivelor speciale sonore de avertizare montate pe autovehiculele apartinând unor institutii, în conditiile stabilite prin regulament.

(3) Mijloacele speciale sonore de avertizare sunt echipamente ce se instaleaza numai pe autovehiculele prevazute la alin. (1) lit. a) si b).

(4) Pe autovehiculele apartinând politiei pot fi instalate dispozitive luminoase cu mesaje variabile.

(5) Conditiile de folosire a semnalelor de avertizare, luminoase si/sau sonore, se stabilesc prin regulament.

Art. 33. - (1) Semnalizarea si amenajarile rutiere de pe drumurile publice situate în vecinatatea unitatilor de învatamânt, pietelor, târgurilor si spitalelor sunt obligatorii si se efectueaza de catre administratorul drumului respectiv.

(2) Semnalizarea sectoarelor de drum pe care se executa lucrari este obligatorie si se efectueaza de catre executantul lucrarilor astfel încât sa se asigure deplasarea în siguranta a tuturor participantilor la trafic.

(3) Semnalizarea si amenajarile rutiere se realizeaza în conditiile stabilite prin regulament.

Art. 34. - Conditiile de circulatie pe viaducte si în tunele, precum si semnalizarea acestora se stabilesc prin regulament.

CAPITOLUL V
Reguli de circulatie
SECTIUNEA 1
Obligatiile participantilor la trafic
Art. 35. - Participantii la trafic trebuie sa aiba un comportament care sa asigure fluenta si siguranta circulatiei, sa nu puna în pericol viata sau integritatea corporala a persoanelor si sa nu aduca prejudicii proprietatii publice sau private.

Art. 36. - (1) Conducatorii de autovehicule si pasagerii acestora, care ocupa locuri prevazute prin constructie cu centuri sau dispozitive de siguranta omologate, sunt obligati sa le poarte în timpul circulatiei pe drumurile publice, cu exceptia cazurilor prevazute în regulament.

(2) Conducatorii si pasagerii motocicletelor si ciclomotoarelor sunt obligati sa poarte în timpul circulatiei pe drumurile publice casca de protectie omologata.

Art. 37. - (1) Conducatorii de vehicule sunt obligati sa opreasca cât mai aproape de bordura sau acostament la trecerea autovehiculelor politiei si pompierilor aflate în misiune si care au în functiune semnalele acustice si pe cele luminoase de culoare rosie.

(2) Conducatorii de vehicule sunt obligati sa reduca viteza, sa circule cât mai aproape de bordura sau acostament si sa acorde prioritate la trecerea autovehiculelor apartinând institutiilor prevazute la art. 32 alin. (1) lit. b) si care au în functiune dispozitivele sonore si luminoase.

(3) În situatiile prevazute la alin. (1) si (2) pietonilor le este interzisa traversarea.

(4) Participantii la trafic sunt obligati sa respecte semnalele politistilor de frontiera, ale îndrumatorilor de circulatie ai Ministerului Apararii Nationale, agentilor cailor ferate, personalului autorizat din zona lucrarilor pe drumurile publice, echipajelor scolare de circulatie care actioneaza în imediata apropiere a unitatilor de învatamânt, precum si ale orbilor, potrivit prevederilor din regulament.

Art. 38. - Conducatorii de autovehicule si tramvaie sunt obligati ca, la solicitarea politistului, sa se supuna testarii aerului expirat sau, dupa caz, examinarii medicale si recoltarii probelor biologice în vederea stabilirii alcoolemiei ori a consumului de produse sau substante stupefiante ori a medicamentelor cu efecte similare acestora.

Art. 39. - Detinatorii de vehicule sunt obligati sa comunice politiei, la cererea acesteia, identitatea persoanei careia i-au încredintat vehiculul pentru a fi condus pe drumurile publice.

Art. 40. - (1) Regulile de circulatie pe drumurile publice, aplicabile autovehiculelor cu mase si/sau dimensiuni de gabarit depasite ori care transporta marfuri sau produse periculoase, se stabilesc prin regulament.

(2) Conducatorii auto care efectueaza transport public de persoane sau de substante ori produse periculoase, precum si cei care conduc autovehicule cu mase si/sau dimensiuni de gabarit depasite sunt obligati sa posede un atestat profesional, eliberat de autoritatea competenta.

SECTIUNEA a 2-a
Reguli pentru circulatia vehiculelor
¤ 1. Pozitii în timpul mersului si circulatia pe benzi
Art. 41. - (1) Vehiculele circula pe partea dreapta a drumului public, cât mai aproape de marginea partii carosabile, în directia de mers, cu respectarea semnificatiei semnalizarii rutiere sau a regulilor de circulatie.

(2) Vehiculele cu tractiune animala, cele trase sau împinse cu mâna, animalele de tractiune, povara sau calarie, precum si cele izolate sau în turma, atunci când circula pe drumurile publice pe care le este permis accesul, trebuie sa fie mentinute cât mai aproape de marginea din dreapta a drumului, corespunzator sensului de circulatie.

(3) Daca un drum este prevazut cu o pista speciala destinata circulatiei biciclistilor, acestia, precum si ciclomotoristii vor circula numai pe aceasta pista.

Art. 42. - Când circulatia se desfasoara pe doua sau mai multe benzi pe sens, acestea se folosesc de catre conducatorii de vehicule în functie de intensitatea traficului si de viteza de deplasare.

Art. 43. - Daca un drum este prevazut cu o banda destinata vehiculelor lente sau transportului public de persoane, semnalizata ca atare, acestea vor circula numai pe banda respectiva.

¤ 2. Semnalele conducatorilor de vehicule
Art. 44. - (1) Pe drumurile publice conducatorii de vehicule pot folosi mijloacele de avertizare sonora si luminoasa, montate prin constructie si omologate, în conditiile stabilite prin regulament.

(2) Se interzice detinerea în autovehicule, montarea pe acestea sau folosirea în circulatia pe drumurile publice a mijloacelor speciale de avertizare sonora si luminoasa specifice autovehiculelor prevazute la art. 32 alin. (1).

¤ 3. Depasirea
Art. 45. - Depasirea este manevra prin care conducatorul unui vehicul îl devanseaza pe un altul, aflat în mers sau imobilizat, daca prin aceasta se trece peste axul longitudinal al drumului sau peste marcajul de separare a sensurilor de circulatie.

Art. 46. - (1) Depasirea se efectueaza, de regula, pe partea stânga.

(2) Depasirea vehiculului al carui conducator a semnalizat intentia si s-a încadrat corespunzator parasirii sensului de mers spre stânga se face prin partea dreapta daca între el si acostamentul drumului exista spatiu suficient pentru efectuarea acestei manevre.

¤ 4. Trecerea pe lânga vehiculele care circula din sens opus
Art. 47. - Conducatorii vehiculelor care circula din sensuri opuse trebuie sa pastreze între ei o distanta laterala suficienta si, la nevoie, sa circule cât mai aproape de marginea partii carosabile corespunzatoare sensului lor de circulatie.

¤ 5. Viteza si distanta dintre vehicule
Art. 48. - (1) Conducatorul de vehicul trebuie sa respecte regimul legal de viteza si sa o adapteze în functie de conditiile de drum, astfel încât sa poata efectua orice manevra în conditii de siguranta.

(2) Administratorul drumului public este obligat sa stabileasca cu acordul politiei regimul de viteza pe sectoarele de drum aflate în administrarea sa, în functie de caracteristicile drumului si de intensitatea traficului.

Art. 49. - Conducatorul unui vehicul care circula în spatele altuia are obligatia de a pastra o distanta suficienta fata de acesta, pentru evitarea coliziunii în cazul reducerii bruste a vitezei sau al opririi neasteptate.

Art. 50. - Este interzisa desfasurarea de întreceri cu vehicule sau animale pe drumurile publice, cu exceptia întrecerilor sportive care se pot organiza pe drumurile publice numai cu autorizarea administratorului drumului respectiv, cu avizul politiei.

Art. 51. - Administratorul drumului public este obligat sa ia masuri pentru efectuarea de amenajari în vederea limitarii vitezei de circulatie a vehiculelor în zonele cu risc sporit de accident, numai cu acordul politiei.

¤ 6. Reguli referitoare la manevre
Art. 52. - Conducatorul de vehicul care executa o manevra de iesire dintr-un rând de vehicule stationate sau de intrare într-un asemenea rând, de trecere pe o alta banda de circulatie sau de virare spre dreapta ori spre stânga sau care urmeaza sa efectueze o întoarcere ori sa mearga cu spatele este obligat sa semnalizeze si sa se asigure în prealabil ca o poate face fara sa puna în pericol siguranta celorlalti participanti la trafic.

Art. 53. - Înainte de a schimba directia de mers conducatorul de vehicul trebuie sa îsi anunte intentia în mod clar si vizibil, cu ajutorul luminilor de semnalizare a directiei vehiculului sau, în lipsa acestora, cu bratul. Semnalizarea trebuie sa se mentina pe întreaga durata a manevrei.

¤ 7. Intersectii si obligatia de a ceda trecerea
Art. 54. - Intersectiile sunt:

a) cu circulatie nedirijata;

b) cu circulatie dirijata. În aceasta categorie sunt incluse si intersectiile în care circulatia se desfasoara în sens giratoriu.

Art. 55. - La apropierea de o intersectie conducatorul de vehicul trebuie sa circule cu o viteza care sa îi permita oprirea, pentru a acorda prioritate de trecere participantilor la trafic care au acest drept.

Art. 56. - (1) La intersectiile cu circulatie nedirijata conducatorul de vehicul este obligat sa cedeze trecerea tuturor vehiculelor care vin din partea dreapta.

(2) La intersectiile cu circulatie dirijata prin indicatoare, semafoare sau de catre agenti de circulatie conducatorul de vehicul este obligat sa respecte semnificatia sau indicatiile acestora.

(3) În intersectiile cu sens giratoriu vehiculele care circula în interiorul acestora au prioritate fata de cele care urmeaza sa patrunda în intersectie.

Art. 57. - Conducatorul de vehicul care patrunde pe un drum public venind de pe un drum lateral de categorie inferioara are obligatia de a acorda prioritate de trecere tuturor vehiculelor care circula pe acel drum.

Art. 58. - (1) În intersectiile cu circulatie nedirijata conducatorul de vehicul este obligat sa acorde prioritate de trecere vehiculelor care circula pe sine. Acestea pierd prioritatea de trecere când efectueaza virajul spre stânga sau când semnalizarea rutiera din acea zona stabileste o alta regula de circulatie.

(2) În intersectiile cu circulatie dirijata prin semnale luminoase vehiculele care vireaza la stânga acorda prioritate de trecere vehiculelor care circula din sens opus.

(3) În intersectiile cu circulatie dirijata prin indicatoare de prioritate regula prioritatii de dreapta se respecta numai în cazul în care doua vehicule urmeaza sa se întâlneasca, fiecare intrând în intersectie de pe un drum semnalizat cu un indicator având aceeasi semnificatie de prioritate sau de pierdere a prioritatii.

(4) Când un semafor cu trei culori are o lumina verde suplimentara montata la acelasi nivel cu lumina verde normala a semaforului, sub forma unei sageti verzi pe fond negru, cu vârful spre dreapta, aprinderea acesteia semnifica permisiunea pentru vehicule de a-si continua drumul în directia indicata de sageata, indiferent de culoarea semaforului electric, cu conditia acordarii prioritatii de trecere vehiculelor si pietonilor care au drept de circulatie.

¤ 8. Trecerea la nivel cu calea ferata
Art. 59. - (1) Participantii la trafic trebuie sa dea dovada de prudenta sporita la apropierea si traversarea liniilor de cale ferata curenta sau industriala, dupa caz.

(2) La trecerea la nivel cu o cale ferata curenta, prevazuta cu bariere sau semibariere, conducatorii de vehicule sunt obligati sa opreasca în dreptul indicatorului ce obliga la oprire, daca acestea sunt în curs de coborâre sau în pozitie orizontala ori semnalele sonore si luminoase care anunta apropierea trenului sunt în functiune.

(3) La trecerea la nivel cu o cale ferata industriala, semnalizata corespunzator, conducatorii de vehicule sunt obligati sa se conformeze semnificatiei semnalelor agentului de cale ferata.

¤ 9. Oprirea, stationarea si parcarea
Art. 60. - (1) Se considera oprire imobilizarea voluntara a unui vehicul pe drumul public, pe o durata de cel mult 5 minute. Peste aceasta durata imobilizarea se considera stationare.

(2) Se considera parcare stationarea vehiculelor în spatii special amenajate.

(3) Vehiculul oprit sau stationat pe partea carosabila trebuie asezat lânga si în paralel cu marginea acesteia, pe un singur rând, daca printr-un alt mijloc de semnalizare nu se dispune altfel. Motocicletele fara atas, ciclomotoarele si bicicletele pot fi oprite sau stationate si câte doua, una lânga alta.

Art. 61. - Politia poate dispune ridicarea si depozitarea în spatii special amenajate a vehiculelor oprite sau stationate neregulamentar pe partea carosabila si care constituie un obstacol pentru circulatia publica. Contravaloarea cheltuielilor pentru transportul si depozitarea vehiculului oprit sau stationat neregulamentar se suporta de proprietarul acestuia.

Art. 62. - Oprirea, stationarea sau parcarea pe drumul public este permisa numai în conditiile prevazute în regulament.

SECTIUNEA a 3-a
Reguli pentru alti participanti la trafic
Art. 63. - Conducatorii de vehicule care circula pe banda situata lânga marginea partii carosabile au obligatia sa permita vehiculelor care efectueaza transport public de persoane sa reintre în trafic din statiile prevazute cu alveole.

Art. 64. - Pentru a circula pe drumurile publice bicicletele si ciclomotoarele trebuie sa fie echipate cu mijloace de iluminare si dispozitive reflectorizant-fluorescente.

Art. 65. - (1) Vehiculele cu tractiune animala, animalele de povara, de tractiune sau calarie, precum si animalele izolate sau în turma nu pot fi conduse pe drumurile nationale, în municipii si orase, precum si pe drumurile la începutul carora exista indicatoare care le interzic accesul.

(2) În cazurile prevazute la alin. (1) administratorul drumului public este obligat sa amenajeze drumuri laterale destinate circulatiei acestora, potrivit competentelor stabilite prin lege.

(3) Pentru a circula pe drumurile publice pe care le este permis accesul animalele, vehiculele trase sau împinse cu mâna, animalele de povara, de tractiune sau calarie vor avea câte un conducator, iar vehiculele cu tractiune animala trebuie sa fie echipate si cu mijloace de iluminare si dispozitive reflectorizant-fluorescente.

Art. 66. - (1) Pietonii sunt obligati sa foloseasca numai trotuarul sau, în lipsa acestuia, sa circule pe partea stânga a drumului, în directia lor de mers, cât mai aproape de marginea partii carosabile, conformându-se regulilor de circulatie.

(2) Sunt asimilate pietonilor persoanele cu handicap locomotor ce se deplaseaza cu vehicule de constructie speciala, precum si cele care folosesc patine sau alte dispozitive cu rotile.

Art. 67. - (1) Conducatorilor de vehicule sau de animale le este interzis sa întrerupa deplasarea coloanelor militare, grupurilor organizate autorizate si a cortegiilor.

(2) Coloanele militare, grupurile organizate autorizate si cortegiile se vor deplasa pe drumurile publice astfel încât sa nu puna în pericol circulatia celorlalti participanti la trafic.

SECTIUNEA a 4-a
Circulatia pe autostrazi
Art. 68. - (1) Pe autostrazi este interzisa circulatia pietonilor, autovehiculelor cu gabarite sau mase depasite, cu exceptia celor autorizate, a vehiculelor cu tractiune animala, a animalelor, vehiculelor trase sau împinse cu mâna, bicicletelor, ciclomotoarelor, tractoarelor si masinilor autopropulsate pentru lucrari agricole, precum si a vehiculelor care, prin constructie sau din alte cauze, nu pot depasi viteza de 50 km/h.

(2) De asemenea, pe autostrazi sunt interzise învatarea conducerii unui vehicul, încercarile prototipurilor de sasiuri si de autovehicule, manifestatiile, defilarile, caravanele publicitare, antrenamentele si competitiile sportive de orice fel, precum si cortegiile.

(3) Se interzic circulatia si imobilizarea voluntara sau abandonarea autovehiculelor pe banda pentru stationarea de urgenta, cu exceptia cazurilor de forta majora.

(4) Circulatia autovehiculelor destinate transportului public de persoane sau de marfuri se efectueaza numai pe banda marginala din partea dreapta a autostrazii.

SECTIUNEA a 5-a
Obligatii în caz de accident
Art. 69. - (1) Conducatorul implicat într-un accident de circulatie de pe urma caruia a rezultat moartea sau vatamarea integritatii corporale ori a sanatatii unei persoane este obligat sa ia masuri de anuntare imediata a politiei, sa nu modifice sau sa stearga urmele accidentului si sa nu paraseasca locul faptei.

(2) Orice persoana care este implicata sau are cunostinta de producerea unui accident de circulatie soldat cu moartea sau vatamarea integritatii corporale ori a sanatatii uneia sau mai multor persoane, precum si în situatia în care în eveniment este implicat un vehicul care transporta marfuri periculoase este obligata sa anunte de îndata politia si sa apeleze numarul unic pentru urgente 112, existent în retelele de telefonie din România.

Art. 70. - Conducatorului implicat într-un accident de circulatie îi este interzis consumul de alcool sau de substante ori produse stupefiante sau medicamente cu efecte similare acestora, dupa producerea evenimentului pâna la testarea concentratiei alcoolului în aerul expirat sau recoltarea probelor biologice.

Art. 71. - Conducatorul implicat într-un accident de circulatie de pe urma caruia au rezultat numai pagube materiale este obligat sa îl anunte în termen de 48 de ore la cea mai apropiata unitate de politie sau la formatiunea de politie specializata.

Art. 72. - Detinatorul vehiculului avariat într-un accident de circulatie este obligat sa ceara politiei specializate autorizatia scrisa, pentru a efectua reparatiile necesare.

Art. 73. - Societatile de asigurari sunt obligate sa comunice politiei periodic datele referitoare la vehiculele asigurate si la conducatorii auto implicati în accidente de circulatie.

SECTIUNEA a 6-a
Circulatia autovehiculelor în trafic international
Art. 74. - (1) Autovehiculele si remorcile înmatriculate în România pot trece frontiera de stat pe drumurile publice, daca îndeplinesc conditiile cerute pentru a fi admise în circulatia internationala, iar conducatorii lor poseda permis de conducere valabil, conform prevederilor Conventiei internationale asupra circulatiei rutiere, încheiata la Viena la 8 noiembrie 1968.

(2) Autovehiculele si remorcile înmatriculate în alte state pot circula pe drumurile publice din România daca îndeplinesc conditiile cerute pentru a fi admise în circulatia interna tionala, dar numai în perioada cât sunt asigurate pentru cazurile de raspundere civila ca urmare a pagubelor produse prin accidente de autovehicule.

Art. 75. - Persoanele care domiciliaza în alte state, venite temporar în România, pot conduce autovehicule pe drumurile publice daca poseda permis valabil, eliberat de autoritatea competenta din statul respectiv, dupa modelul stabilit în Conventia internationala asupra circulatiei rutiere, încheiata la Viena la 8 noiembrie 1968, la care România este parte, de asociatii afiliate la Federatia Internationala a Automobilului ori la Alianta Internationala de Turism sau a carui valabilitate este recunoscuta pe baza de reciprocitate.

CAPITOLUL VI
Infractiuni si pedepse
Art. 76. - Încalcarea dispozitiilor prevazute în prezenta ordonanta de urgenta atrage raspunderea civila, administrativa si contraventionala sau penala, dupa caz.

Art. 77. - (1) Punerea în circulatie sau conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul ori remorci neînmatriculate sau a unui tramvai neînregistrat se pedepseste cu închisoare de la 1 la 3 ani.

(2) Punerea în circulatie sau conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul cu numar fals de înmatriculare ori tractarea unei remorci cu numar fals de înmatriculare se pedepseste cu închisoare de la 1 la 5 ani.

(3) Conducera pe drumurile publice a unui autovehicul care nu are drept de circulatie în România sau a unui autovehicul al carui certificat de înamtriculare a fost retinut pentru defectiuni tehnice grave la sistemul de directie ori frânare si ale carui placute cu numerele de înmatriculare au fost retrase se pedepseste cu închisoare de la 6 luni la 2 ani.

Art. 78. - (1) Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul ori a unui tramvai de catre o persoana fara permis de conducere se pedepseste cu închisoare de la 1 la 5 ani.

(2) Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul sau tramvai, de catre o persoana al carei permis de conducere este necorespunzator categoriei din care face parte vehiculul respectiv ori acesta i-a fost retras sau anulat ori careia exercitarea dreptului de a conduce i-a fost suspendata, se pedepseste cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda.

(3) Cu pedeapsa prevazuta la alin. (2) se sanctioneaza si persoana care încredinteaza cu stiinta un autovehicul sau tramvai, pentru conducerea pe drumurile publice, unei persoane care se afla în una dintre situatiile prevazute la alin. (1) si (2) sau unei persoane care sufera de o boala psihica ori se afla sub influenta unor produse ori substante stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare acestora.

Art. 79. - (1) Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul sau tramvai de catre o persoana care are o îmbibatie alcoolica de peste 0,80 g/l alcool pur în sânge ori o concentratie ce depaseste 0,40 mg/l alcool pur în aerul expirat sau care se afla sub influenta unor substante ori produse stupefiante sau medicamente cu efecte similare acestora se pedepseste cu închisoare de la 1 la 5 ani.

(2) Lista substantelor cu efect psihoactiv contraindicate conducatorilor de autovehicule si tramvaie se stabileste de catre Ministerul Sanatatii si Familiei si se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.

(3) Daca persoana aflata în una dintre situatiile prevazute la alin. (1) si (2) efectueaza transport public de persoane ori transporta substante sau produse periculoase, pedeapsa este închisoare de la 2 la 7 ani.

(4) Refuzul, împotrivirea sau sustragerea unei persoane care conduce pe drumurile publice un autovehicul sau tramvai de a se supune recoltarii probelor biologice în vederea stabilirii alcoolemiei ori a consumului de produse sau substante stupefiante ori a medicamentelor cu efecte similare acestora sau testarii aerului expirat se pedepseste cu închisoare de la 1 la 5 ani.

Art. 80. - (1) Stabilirea concentratiei de alcool în sânge se face în institutiile medico-legale, în conformitate cu normele metodologice elaborate de Ministerul Sanatatii si Familiei si avizate de Ministerul de Interne, iar în aerul expirat, de catre politia specializata, cu ajutorul unui mijloc tehnic certificat, potrivit legii.

(2) Conducatorul auto testat cu un mijloc tehnic certificat poate solicita si recoltarea probelor biologice în vederea stabilirii alcoolemiei.

(3) Starea de influenta a produselor ori substantelor stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare acestora se constata de catre personal medical autorizat.

Art. 81. - (1) Parasirea locului accidentului fara încuviintarea politiei ori a procurorului care efectueaza cercetarea locului faptei, precum si modificarea sau stergerea urmelor accidentului de catre conducatorul oricarui vehicul angajat într-un accident de circulatie de pe urma caruia a rezultat uciderea sau vatamarea integritatii corporale ori a sanatatii uneia sau mai multor persoane ori daca accidentul s-a produs ca urmare a unei infractiuni se pedepsesc cu închisoare de la 2 la 7 ani.

(2) Pot parasi locul accidentului fara încuviintarea prevazuta la alin. (1):

a) conducatorii autovehiculelor apartinând politiei, serviciului de ambulanta, pompierilor, apararii civile, Ministerului Apararii Nationale (destinate controlului circulatiei vehiculelor din parcul propriu sau care însotesc coloane militare), jandarmeriei, unitatilor speciale ale Serviciului Român de Informatii si Serviciului de Protectie si Paza, care au în functiune dispozitivele de avertizare sonora si luminoasa si se afla în misiune;

b) conducatorii vehiculelor care, în lipsa altor mijloace de transport, ei însisi transporta persoanele ranite la cea mai apropiata unitate sanitara în masura a da asistenta medicala necesara, daca se înapoiaza imediat la locul accidentului.

(3) Conducatorii vehiculelor prevazute la alin. (2) lit. a) vor anunta de îndata unitatea de politie pe a carei raza s-a produs accidentul, urmând ca dupa terminarea misiunii sa se prezinte la sediul acesteia în vederea întocmirii actelor de constatare.

Art. 82. - (1) Consumul de alcool sau de produse ori substante stupefiante sau al medicamentelor cu efecte similare acestora, dupa producerea unui accident de circulatie de pe urma caruia a rezultat moartea sau vatamarea integritatii corporale ori a sanatatii uneia sau mai multor persoane, pâna la testarea alcoolului în aerul expirat sau recoltarea probelor biologice, se pedepseste cu închisoare de la 1 la 5 ani.

(2) Nu constituie infractiune consumul de medicamente cu efecte similare produselor sau substantelor stupefiante, dupa producerea accidentului de circulatie si pâna la sosirea politiei la fata locului, daca acestea sunt administrate de personal medical autorizat, în cazul în care acestea sunt impuse de starea de sanatate sau de vatamarea corporala a conducatorului auto.

Art. 83. - Neîndeplinirea obligatiilor prevazute la art. 21 alin. (1) de catre cadrele medicale abilitate, în cazul producerii unui accident de circulatie de pe urma caruia a rezultat moartea sau vatamarea integritatii corporale ori a sanatatii uneia sau mai multor persoane, ca urmare a afectiunilor medicale ale conducatorului auto, se pedepseste cu închisoare de la 1 la 5 ani.

Art. 84. - (1) Distrugerea, degradarea ori aducerea în stare de neîntrebuintare, cu intentie, a indicatoarelor, semafoarelor, amenajarilor rutiere sau a vehiculelor ori crearea de obstacole pe carosabil, daca prin aceasta se pune în pericol siguranta circulatiei pe drumurile publice, se pedepseste cu închisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amenda.

(2) Instalarea de mijloace de semnalizare rutiera sau modificarea pozitiilor acestora, fara autorizatie eliberata de autoritatile competente, de natura sa induca în eroare participantii la trafic, daca prin aceasta s-a cauzat producerea unui accident de circulatie, se pedepseste cu închisoare de la 6 luni la 3 ani.

(3) Organizarea sau participarea la concursuri neautorizate, precum si blocarea cu intentie a drumului public cu obiecte sau vehicule ori de catre una ori mai multe persoane, daca prin aceasta se pune în pericol siguranta circulatiei ori se aduce atingere dreptului la libera circulatie a celorlalti participanti la trafic, se pedepsesc cu închisoare de la 3 luni la 2 ani.

Art. 85. - (1) Neîndeplinirea sau îndeplinirea defectuoasa a atributiilor de verificare tehnica ori inspectie tehnica a autovehiculelor, remorcilor sau tramvaielor, de catre cei care au asemenea îndatoriri ori a celor referitoare la efectuarea unor reparatii sau interventii tehnice, în cazul în care au avut ca urmare producerea unui accident de circulatie, se pedepseste cu închisoare de la 6 luni la 5 ani.

(2) Repararea autovehiculelor având urme de accident, fara autorizatia eliberata de politie, se pedepseste cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda.

Art. 86. - (1) Eliberarea autorizatiei pentru lucrari de construire, modificare, modernizare sau de reabilitare a drumului public, amplasarea unor constructii, panouri sau reclame publicitare în zona drumului, fara acordul politiei specializate, se pedepseste cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda.

(2) Cu pedeapsa prevazuta la alin. (1) se sanctioneaza si persoana care nu respecta conditiile stabilite de politia specializata pentru amenajarea accesului rutier la drumul public, în cazul constructiilor amplasate în zona acestuia, daca prin aceasta se pun în pericol fluenta si securitatea rutiera.

(3) Neluarea masurilor pentru semnalizarea trecerilor la nivel cu calea ferata, precum si modificarea acestora fara acordul politiei specializate se pedepsesc cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda.

CAPITOLUL VII
Raspunderea contraventionala
Art. 87. - (1) Încalcarea dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta, altele decât cele care întrunesc elementele constitutive ale unei infractiuni, constituie contraventie si se sanctioneaza cu avertisment ori cu amenda ca sanctiune principala si, dupa caz, cu una dintre sanctiunile contraventionale complementare prevazute de prezenta ordonanta de urgenta.

(2) Sanctiunile contraventionale prevazute la alin. (1) se aplica contravenientilor, persoane fizice ori juridice.

Art. 88. - (1) Sanctiunile contraventionale complementare au ca scop înlaturarea unei stari de pericol si preîntâmpinarea savârsirii altor fapte interzise de lege si sunt urmatoarele:

a) retinerea permisului de conducere, a atestatului profesional, a certificatului de înmatriculare ori înregistrare sau a placutelor cu numerele de înmatriculare;

b) retragerea permisului de conducere;

c) suspendarea exercitarii dreptului de a conduce pe timp limitat;

d) anularea permisului de conducere;

e) confiscarea bunurilor destinate ori folosite la savârsirea contraventiilor prevazute de prezenta ordonanta de urgenta;

f) imobilizarea vehiculului.

(2) Retinerea permisului de conducere ori a certificatului de înmatriculare sau înregistrare se face de catre politie, o data cu constatarea faptei pentru care se dispune una dintre sanctiunile contraventionale complementare prevazute la alin. (1), eliberându-se titularului o dovada înlocuitoare, cu sau fara drept de circulatie.

(3) Retragerea permisului de conducere se dispune de catre politie când titularul acestuia a fost declarat inapt pentru a conduce vehicule pe drumurile publice de catre o institutie medicala autorizata.

(4) Suspendarea exercitarii dreptului de a conduce se aproba de seful inspectoratului judetean de politie, Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti sau al directiei politiei specializate din Inspectoratul General al Politiei Române.

(5) Hotarârea asupra sanctiunilor contraventionale complementare se comunica în scris contravenientului, în termen de cel mult 5 zile de la data constatarii faptei.

(6) Sanctiunile contraventionale complementare prevazute la alin. (1) lit. e) si f) se dispun prin acelasi proces-verbal de constatare prin care s-a stabilit si amenda contraventionala.

Art. 89. - Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda de la 2.000.000 lei la 8.000.000 lei urmatoarele fapte:

a) conducerea vehiculului sub influenta bauturilor alcoolice, daca fapta nu constituie infractiune;

b) încalcarea normelor legale referitoare la depasire, cu exceptia prevederilor art. 88 lit. a);

c) conducerea vehiculului cu defectiuni tehnice grave la sistemul de frânare sau la mecanismul de directie;

d) depasirea cu mai mult de 50 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv si pentru categoria din care face parte autovehiculul condus;

e) nerespectarea regulilor de trecere la nivel cu calea ferata;

f) nerespectarea semnalelor politistilor la trecerea coloanelor oficiale;

g) neoprirea la semnalul regulamentar al politistului, în scopul sustragerii de la control.

Art. 90. - Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda de la 1.500.000 lei la 5.000.000 lei urmatoarele fapte:

a) depasirea coloanelor de vehicule oprite la culoarea rosie a semaforului electric sau la trecerile la nivel cu calea ferata;

b) schimbarea directiei de mers prin încalcarea marcajului longitudinal continuu;

c) circulatia pe sens opus;

d) neacordarea prioritatii de trecere vehiculelor care au acest drept;

e) neprezentarea în termenul prevazut de lege la unitatea de politie pe a carei raza s-a produs accidentul de pe urma caruia au rezultat numai pagube materiale.

Art. 91. - Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda de la 1.000.000 lei la 3.000.000 lei urmatoarele fapte:

a) patrunderea în intersectie la culoarea rosie a semaforului electric;

b) încalcarea normelor referitoare la folosirea pe timp de noapte a luminilor de drum;

c) depasirea cu mai mult de 30 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv si pentru categoria din care face parte autovehiculul condus;

d) neacordarea prioritatii de trecere pietonilor care au acest drept.

Art. 92. - (1) Savârsirea de catre conducatorul de autovehicul a uneia sau mai multor contraventii atrage, pe lânga sanctiunile contraventionale prevazute la art. 87 alin. (1), si aplicarea unui numar de puncte de penalizare.

(2) Faptele pentru care se aplica puncte de penalizare, numarul acestora si procedura de înregistrare se stabilesc prin regulament.

Art. 93. - (1) Constatarea contraventiilor stabilite prin prezenta ordonanta de urgenta si aplicarea sanctiunilor se fac de catre politisti.

(2) Sanctiunile contraventionale se aplica persoanelor fizice sau juridice care încalca regulile de circulatie pe drumurile publice, dupa caz.

(3) Cuantumul amenzilor prevazute la art. 89-91 se actualizeaza prin hotarâre a Guvernului, la propunerea Ministerului de Interne.

(4) Contravenientul poate achita în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal, la Casa de Economii si Consemnatiuni sau la trezoreria finantelor publice, jumatate din minimul amenzii prevazute de lege, agentul constatator facând mentiune expresa despre aceasta posibilitate în procesul-verbal.

(5) Prevederile prezentei ordonante de urgenta referitoare la contraventii se completeaza cu cele ale Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, în masura în care prezenta ordonanta de urgenta nu dispune altfel.

(6) Prin regulament se pot stabili si alte contraventii la normele privind circulatia pe drumurile publice.

Art. 94. - (1) Suspendarea exercitarii dreptului de a conduce autovehicule se dispune:

a) pentru o perioada de 30 de zile, daca în decurs de un an titularul permisului de conducere a savârsit contraventii care cumuleaza 15 puncte de penalizare;

b) pentru o perioada de 60 de zile, daca în decurs de 6 luni de la data expirarii duratei de suspendare titularul permisului de conducere a savârsit contraventii care cumuleaza 10 puncte de penalizare;

c) pentru o perioada de 90 de zile, daca fapta conducatorului auto a fost urmarita ca infractiune prevazuta de prezenta ordonanta de urgenta, iar instanta de judecata sau procurorul a dispus înlocuirea raspunderii penale cu una dintre sanctiunile contraventionale complementare prevazute la art. 91 din Codul penal sau daca fapta conducatorului auto constituie una dintre contraventiile pentru care, prin regulament, se dispune ca masura administrative retinerea pe loc a permisului de conducere.

(2) În cazurile prevazute la alin. (1) lit. a) si b) contravenientul este obligat sa se prezinte la unitatea de politie în termen de 5 zile de la primirea înstiintarii scrise comunicate de aceasta, pentru a preda permisul de conducere. Neprezentarea la termenul stabilit, în mod nejustificat, atrage majorarea cu 30 de zile a duratei suspendarii exercitarii dreptului de a conduce, prevazuta la alin. (1) lit. a) si b).

Art. 95. - În cazul în care împotriva titularului permisului de conducere s-a luat masura de siguranta prevazuta la art. 112 lit. c) din Codul penal, suspendarea exercitarii dreptului de a conduce se dispune pe întreaga perioada cât dureaza interzicerea dreptului de a exercita profesia sau ocupatia de conducator de autovehicul.

Art. 96. - În cazul concursului de contraventii care întrunesc mai mult de 15 puncte de penalizare, perioada de suspendare a exercitarii dreptului de a conduce se compune din însumarea perioadelor corespunzatoare fiecarei fapte, calculate în conditiile stabilite prin regulament, fara ca aceasta perioada sa depaseasca 90 de zile.

Art. 97. - Perioadele de suspendare pot fi reduse, dar nu mai putin de 30 de zile, daca titularul permisului absolva un curs de siguranta rutiera, în conditiile prevazute în regulament.

Art. 98. - Permisul de conducere se retine în urmatoarele cazuri:

a) la cumularea a cel putin 15 puncte de penalizare;

b) când titularul acestuia a savârsit una dintre infractiunile prevazute la art. 77, la art. 78 alin. (2), la art. 79 alin. (1), (3) si (4) si la art. 81 alin. (1);

c) când titularul acestuia a savârsit una dintre infractiunile prevazute la art. 178 si 184 din Codul penal, daca acestea au fost comise ca urmare a nerespectarii dispozitiilor legale privind circulatia pe drumurile publice;

d) la savârsirea uneia dintre contraventiile pentru care prin regulament se dispune ca masura administrativa retinerea pe loc a permisului de conducere;

e) când prezinta modificari, stersaturi sau adaugari, este deteriorat ori se afla în mod nejustificat asupra altei persoane.

Art. 99. - Certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori placutele cu numere de înmatriculare se retin de catre politie în conditiile stabilite prin regulament, eliberându-se o dovada înlocuitoare, cu sau fara drept de circulatie, dupa caz.

Art. 100. - (1) Permisul de conducere se restituie titularului:

a) la expirarea perioadei de suspendare;

b) când, în conditiile art. 88 alin. (4), s-a hotarât ca exercitarea dreptului de a conduce nu se suspenda;

c) la încetarea masurii de siguranta prevazute la art. 112 lit. c) din Codul penal;

d) în baza ordonantei procurorului prin care s-a dispus neînceperea urmaririi penale, scoaterea de sub urmarirea penala sau încetarea urmaririi penale;

e) la data ramânerii definitive a hotarârii judecatoresti prin care s-a dispus achitarea;

f) la încetarea motivelor pentru care s-a dispus retragerea documentului.

(2) Procedura de restituire a permisului de conducere se stabileste prin regulament.

Art. 101. - (1) Permisul de conducere se anuleaza de catre seful inspectoratului judetean de politie, Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti sau al directiei politiei specializate din Inspectoratul General al Politiei Române pe a carei raza de competenta a fost comisa fapta, în cazul în care titularul acestuia a fost condamnat printr-o hotarâre judecatoreasca ramasa definitiva:

a) pentru infractiunile care au avut ca urmare moartea sau vatamarea grava a integritatii corporale ori sanatatii uneia sau mai multor persoane ori de distrugere a unuia sau mai multor vehicule, savârsite ca urmare a nerespectarii regulilor de circulatie;

b) pentru infractiunile prevazute la art. 77, art. 78 alin. (2) si la art. 79 alin. (1), (3) si (4);

c) pentru infractiunile prevazute la art. 81 alin. (1);

d) în cazul aplicarii pedepsei complementare a interzicerii exercitarii profesiei sau ocupatiei de conducator de vehicule.

(2) Permisul de conducere se anuleaza si în cazul în care titularul acestuia a decedat.

(3) Procedura anularii permisului de conducere se stabileste prin regulament.

Art. 102. - Suspendarea exercitarii dreptului de a conduce sau anularea permisului de conducere se dispune de catre politie si în cazul în care împotriva titularului acestuia s-a hotarât o astfel de masura de catre o autoritate straina competenta, pentru o fapta savârsita pe teritoriul altui stat, în conditiile stabilite prin Conventia europeana cu privire la efectele internationale ale interzicerii exercitarii dreptului de a conduce un vehicul cu motor, adoptata la Bruxelles la 3 iunie 1976, ratificata de România prin Legea nr. 126/1997.

Art. 103. - (1) Persoana al carei permis de conducere a fost anulat ca urmare a ramânerii definitive a unei hotarâri judecatoresti de condamnare pentru una dintre faptele prevazute la art. 101 alin. (1) se poate prezenta la examen pentru obtinerea unui nou permis de conducere,pentru toate categoriile avute anterior, daca:

a) au trecut 6 luni de la data executarii pedepsei în regim de privare de libertate sau a trecut un an de la data ramânerii definitive a hotarârii judecatoresti prin care s-a dispus suspendarea conditionata a executarii pedepsei ori suspendarea executarii pedepsei sub supraveghere;

b) a intervenit amnistia sau reabilitarea;

c) interzicerea dreptului de a exercita profesia sau ocupatia de conducator de autovehicule a expirat sau a fost revocata.

(2) Pentru a fi admis la examen în vederea obtinerii unui nou permis de conducere candidatul trebuie sa faca dovada:

a) ca este apt din punct de vedere medical si psihologic;

b) ca a absolvit un curs de legislatie rutiera si conduita preventiva organizat de o unitate autorizata, în conditiile legii.

Art. 104. - (1) Imobilizarea unui vehicul care circula pe drumul public se dispune în urmatoarele situatii:

a) vehiculul nu este înmatriculat sau înregistrat;

b) are numar de înmatriculare sau înregistrare fals;

c) circula fara placute cu numere de înmatriculare ori înregistrare;

d) starea tehnica a vehiculului pune în pericol grav siguranta circulatiei, deterioreaza grav drumul public sau mediul înconjurator;

e) vehiculul circula cu încalcarea regulilor referitoare la transportul marfurilor periculoase ori cu gabarite si/sau mase depasite;

f) exista date sau indicii ca vehiculul face obiectul unei infractiuni;

g) conducatorul auto refuza sa se legitimeze;

h) conducatorul auto se afla în stare de ebrietate, sub influenta substantelor stupefiante sau a medicamentelor cu efect similar.

(2) Procedura de imobilizare a vehiculelor în cazurile prevazute la alin. (1) se stabileste prin regulament.

CAPITOLUL VIII
Cai de atac împotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei
Art. 105. - (1) Împotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei si, dupa caz, a actului prin care s-a dispus una dintre sanctiunile contraventionale complementare prevazute la art. 88 alin. (1) se poate depune plângere, în termen de 15 zile de la comunicare, la sediul unitatii de politie din care face parte agentul constatator.

(2) Plângerea suspenda executarea amenzilor si a sanctiunilor contraventionale complementare, de la data înregistrarii acesteia la unitatea de politie din care face parte agentul constatator.

(3) Plângerea, împreuna cu dosarul cauzei, se trimite de îndata instantei de judecata pe raza careia a fost savârsita fapta.

(4) Instanta învestita cu solutionarea cauzei dispune asupra legalitatii si sanctiunile contraventionale complementare administrative.

Art. 106. - (1) Hotarârea pronuntata în prima instanta este supusa recursului.

(2) Recursul, împreuna cu actele care au stat la baza hotârârii, se depune la instanta a carei hotarâre se ataca,în termen de 15 zile de la comunicare.

(3) Judecata se face de urgenta, cu citarea partilor, iar hotarârea tribunalului este definitiva si irevocabila.

CAPITOLUL IX
Atributii ale unor ministere si ale altor autoritati ale administratiei publice
Art. 107. - Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei are urmatoarele atributii:

a) ia masuri ca drumurile pe care le administreaza sa fie mentinute permanent în stare de viabilitate;

b) instaleaza, aplica si întretine mijloacele de semnalizare rutiera, precum si echipamentele destinate sigurantei circulatiei pe drumurile în administrare;

c) autorizeaza efectuarea lucrarilor în zonele de siguranta si protectie a drumurilor din administrare, verifica modul de executare si respectarea termenelor stabilite;

d) stabileste conditiile tehnice si metodologia de omologare si certificare a echipamentelor, pieselor de schimb si materialelor pentru vehicule rutiere;

e) autorizeaza înfiintarea si functionarea statiilor de inspectie tehnica, supravegheaza si controleaza activitatea acestora si atesta personalul care efectueaza inspectia tehnica;

f) stabileste norme metodologice si organizeaza pregatirea, examinarea si atestarea profesionala a instructorilor si profesorilor de legislatie în domeniul transporturilor rutiere;

g) stabileste conditiile tehnice si metodologice de omologare pentru circulatia pe drumurile publice, de inspectie tehnica si de verificare tehnica pentru vehicule;

h) autorizeaza înfiintarea si functionarea scolilor pentru pregatirea conducatorilor de autovehicule si tramvaie;

i) stabileste norme obligatorii privind organizarea si desfasurarea transporturilor rutiere si controleaza respectarea acestora;

j) ia masuri pentru amenajarea de trotuare si drumuri laterale pentru circulatia pietonilor, vehiculelor cu tractiune animala, a tractoarelor si de piste pentru biciclete, precum si de benzi destinate exclusiv transportului public de persoane;

k) elaboreaza reglementari specifice în domeniul transporturilor rutiere;

l) stabileste conditiile tehnice si metodologia de omologare pentru circulatia pe drumurile publice, de inspectie tehnica si de verificare tehnica pentru vehicule;

m) omologheaza pentru circulatie vehicule;

n) certifica sau omologheaza echipamentele, piesele de schimb si materialele pentru vehiculele fabricate în tara sau importate;

o) autorizeaza agentii economici care presteaza servicii de reparatii la vehicule;

p) asigura efectuarea verificarii tehnice a vehiculelor, cu exceptia celor noi, în vederea înmatricularii acestora.

Art. 108. - Ministerul Apararii Nationale are urmatoarele atributii:

a) îndruma, supravegheaza si controleaza circulatia pe drumurile publice a vehiculelor apartinând acestui minister si controleaza respectarea de catre conducatorii proprii a regulilor de circulatie;

b) coopereaza cu unitatile politiei specializate la realizarea actiunilor de însotire a coloanelor oficiale militare, precum si a vehiculelor din parcul propriu;

c) înmatriculeaza sau înregistreaza vehiculele din parcul propriu si tine evidenta acestora;

d) pregateste personalul propriu pentru conducerea vehiculelor ministerului si autorizeaza personalul didactic din scolile de pregatire a conducatorilor auto din sistemul propriu;

e) organizeaza si executa inspectia tehnica a vehiculelor din unitatile din subordinea sa;

f) elaboreaza, împreuna cu Ministerul de Interne, norme privind conditiile în care pot circula pe drumul public vehiculele speciale de lupta din parcul propriu;

g) elaboreaza, împreuna cu Ministerul de Interne, norme privind controlul circulatiei autovehiculelor apartinând Ministerului Apararii Nationale si însotirea coloanelor militare.

Art. 109. - Ministerul Educatiei si Cercetarii are urmatoarele atributii:

a) asigura, prin programa scolara, educatia rutiera a prescolarilor si elevilor din învatamântul preuniversitar;

b) asigura, prin formare initiala si continua, pregatirea în domeniul conducerii autovehiculelor;

c) îndruma, coordoneaza si controleaza, prin inspectoratele scolare din subordine, activitatea de educatie rutiera, inclusiv de pregatire si perfectionare a cadrelor didactice desemnate sa execute astfel de activitati;

d) asigura materialul didactic pentru laboratoarele de educatie rutiera si parcurile-scoala proprii de circulatie.

Art. 110. - (1) Ministerul Sanatatii si Familiei are urmatoarele atributii:

a) elaboreaza norme referitoare la examinarea medicala a conducatorilor de vehicule si la masurile ce trebuie luate de unitatile sanitare, în scopul prevenirii accidentelor de circulatie generate de cauze medicale;

b) elaboreaza norme privind examinarea medicala, recoltarea si analiza probelor biologice, în vederea stabilirii alcoolemiei, consumului de produse sau substante stupefiante ori medicamente cu efecte similare de natura a influenta comportamentul conducatorilor de vehicule;

c) elaboreaza norme privind examinarea psihologica si medicala în vederea eliberarii permisului de conducere;

d) stabileste programa cursurilor de pregatire a conducatorilor de vehicule, la temele privind acordarea primului ajutor medical în accidente de circulatie si controleaza modul cum se realizeaza aceste activitati;

e) stabileste semnul distinctiv ce se aplica pe ambalajul medicamentelor contraindicate conducerii vehiculelor;

f) stabileste continutul truselor medicale de prim ajutor si le certifica.

(2) Normele prevazute la alin. (1) lit. a), b) si c) se aproba prin ordin al ministrului sanatatii si familiei la propunerea autoritatii competente din subordine.

Art. 111. - Comisia de Supraveghere a Asigurarilor va întocmi programe de preventie rutiera si va îndruma, coordona si controla modul de aplicare a acestora de catre societatile autorizate.

Art. 112. - (1) În scopul coordonarii unei strategii unitare, multidisciplinare în domeniul sigurantei circulatiei rutiere, în subordinea Guvernului functioneaza Consiliul Interministerial pentru Siguranta Rutiera.

(2) Atributiile Consiliului Interministerial pentru Siguranta Rutiera se stabilesc prin hotarâre a Guvernului.

Art. 113. - (1) Consiliile judetene, consiliile locale si Consiliul General al Municipiului Bucuresti au urmatoarele atributii:

a) iau masuri pentru mentinerea permanenta în stare tehnica buna a drumurilor pe care le administreaza;

b) instaleaza, aplica si întretin mijloacele de semnalizare rutiera si echipamentele destinate sigurantei circulatiei, tinând evidenta acestora;

c) întocmesc si actualizeaza planurile de organizare a circulatiei pentru localitatile urbane si iau masuri pentru realizarea lucrarilor ce se impun în vederea asigurarii fluentei si sigurantei traficului, precum si a reducerii nivelurilor de emisii poluante;

d) stabilesc reglementari referitoare la regimul de acces si circulatie, stationare si parcare pentru diferite categorii de vehicule;

e) iau masuri pentru amenajarea de trotuare si drumuri laterale pentru circulatia pietonilor, vehiculelor cu tractiune animala, a tractoarelor si de piste pentru biciclete;

f) înregistreaza si tin evidenta vehiculelor nesupuse înmatricularii;

g) iau masuri pentru ridicarea si depozitarea, în spatii special amenajate, a autovehiculelor, remorcilor, caroseriilor sau subansamblurilor acestora, devenite improprii din punct de vedere tehnic pentru a circula pe drumurile publice, abandonate sau parasite pe domeniul public;

h) iau masuri pentru asigurarea spatiului si depozitarii vehiculelor cu tractiune animala depistate circulând pe drumurile publice pe care le este interzis accesul.

(2) Proiectele de sistematizare a localitatilor, precum si a drumurilor publice din interiorul si din afara acestora, elaborate de consiliile locale si ale municipiului Bucuresti, vor fi avizate de politia specializata.

Art. 114. - (1) Ministerul de Interne, consiliile locale si ale municipiului Bucuresti vor lua masuri pentru popularizarea regulilor de circulatie în rândul tuturor persoanelor care folosesc drumurile publice si, în acest scop, vor prevedea în planurile anuale fondurile necesare.

(2) Mass-media va sprijini actiunile Ministerului de Interne, ale consiliilor locale si ale municipiului Bucuresti în legatura cu popularizarea regulilor de circulatie pe drumurile publice.

CAPITOLUL X
Dispozitii finale
Art. 115. - (1) Detinatorii de autovehicule sunt obligati sa doteze autovehiculele pe care le detin cu truse medicale de prim ajutor, pentru fiecare categorie de autovehicul, precum si cu triunghiuri reflectorizante si stingatoare de incendiu, conform legislatiei în vigoare.

(2) Detinatorii de autovehicule, inclusiv ai celor care efectueaza transportul public de persoane sau de marfuri periculoase, sunt obligati:

a) sa asigure testarea anuala a calificarii conducatorilor de autovehicule, în scopul însusirii corecte si respectarii de catre acestia a dispozitiilor legale ce reglementeaza circulatia pe drumurile publice;

b) sa doteze autovehiculele proprii cu aparate de control al timpilor de odihna si al vitezei de deplasare, omologate, precum si cu truse medicale de prim ajutor, triunghiuri reflectorizante si stingatoare de incendiu.

Art. 116. - În desfasurarea activitatilor de prevenire a accidentelor rutiere politia poate solicita sprijinul unor conducatori de autovehicule, care consimt sa participe voluntari la acestea, conform legii.

Art. 117. - (1) Modelele indicatoarelor, marcajelor si semnalelor luminoase, precum si semnalele agentilor de

circulatie sunt prevazute în anexa care face parte integranta din prezenta ordonanta de urgenta.

(2) Anexa prevazuta la alin. (1) poate fi modificata si completata prin hotarâre a Guvernului, în baza modificarilor si completarilor aduse conventiilor internationale în domeniu la care România este parte.

Art. 118. - (1) Prezenta ordonanta de urgenta se aplica începând cu data de 1 februarie 2003. Pe aceeasi data Decretul nr. 328/1966 privind circulatia pe drumurile publice, cu modificarile ulterioare, republicat în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 49 din 28 iunie 1984, precum si orice alte dispozitii contrare prezentei ordonante de urgenta se abroga.

(2) În termen de 30 de zile de la data publicarii Ministerul de Interne va elabora regulamentul de aplicare a prezentei ordonante de urgenta, care se aproba prin hotarâre a Guvernului.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneaza:

Ministru de interne,
Ioan Rus

Ministrul lucrarilor publice, transporturilor si locuintei,
Miron Tudor Mitrea

Ministrul educatiei si cercetarii,
Ecaterina Andronescu

p. Ministrul sanatatii si familiei,
Radu Deac,
secretar de stat

Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu

Bucuresti, 12 decembrie 2002.

Nr. 195.

Info
 
Add your banner
 
 
Magazin specializat piese auto
 
Service Auto autorizat RAR
   
Web design by: qmedia art
Termeni si conditii privind utilizarea site-ului AUTO PULS.
© 2010 AUTO PULS