Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 680 din 13 septembrie
2002
Ministrul lucrarilor publice, transporturilor si locuintei,
avand in vedere prevederile art. 31 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 44/1997 privind transporturile rutiere, aprobata
cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2000, ale
Ordonantei Guvernului nr. 95/1998 privind infiintarea unor
institutii publice in subordinea Ministerului Transporturilor,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 3/2002, ale Hotararii
Guvernului nr. 625/1998 privind organizarea si functionarea
Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R. si ale Hotararii Guvernului
nr. 768/1991 privind infiintarea si functionarea Regiei
Autonome "Registrul Auto Roman", republicata,
in temeiul dispozitiilor art. 4 alin. (3) din Hotararea
Guvernului nr. 3/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei,
emite urmatorul ordin:
Art. 1. - Se aproba Normele metodologice privind clasificarea
pe categorii a autobuzelor si microbuzelor utilizate pentru
transporturi publice de persoane prin servicii regulate
in trafic national, prevazute in anexa care face parte integranta
din prezentul ordin.
Art. 2. - Regia Autonoma "Registrul Auto Roman"
si Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R. vor duce la indeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I. Ministrul lucrarilor publice, transporturilor
si locuintei, Miron Tudor Mitrea Bucuresti, 27 martie 2002.
Nr. 458.
ANEXA
Norma metodologica privind clasificarea pe categorii a autobuzelor
si microbuzelor utilizate pentru transporturi publice de
persoane prin servicii regulate in trafic national Scopul
Art. 1. - Prezentele norme metodologice au ca scop stabilirea
conditiilor si criteriilor pe baza carora se elibereaza
certificatele de clasificare pe categorii de confort si
insemnele corespunzatoare clasificarii acordate autobuzelor
si microbuzelor destinate transportului public de persoane
prin servicii regulate in trafic national, in vederea protectiei
pasagerilor si a cresterii calitatii serviciilor de transport
public rutier de persoane.
Domeniul de aplicare
Art. 2. - Clasificarea pe categorii a autobuzelor si a microbuzelor
se face de catre Regia Autonoma "Registrul Auto Roman"
pentru toate autobuzele si microbuzele inmatriculate in
Romania, detinute de operatorii de transport, persoane juridice
romane, utilizate in transport public de persoane prin servicii
regulate in trafic national, potrivit prezentelor norme
metodologice.
Definitii, abrevieri
a) autobuz - autovehicul destinat si echipat pentru transportul
de persoane si al bagajelor acestora, avand cel putin 17
locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto.
Dupa categoria de folosinta autobuzele se clasifica astfel:
- clasa I - autobuze urbane - autobuze destinate transportului
urban sau suburban de pasageri, asezati pe scaune sau in
picioare, care asigura in statii posibilitatea unui schimb
rapid de pasageri;
- clasa a II-a - autobuze interurbane - autobuze destinate
transportului interurban de pasageri, asezati pe scaune,
cu posibilitatea transportului pe distante scurte al unui
numar limitat de pasageri in picioare, pe culoar;
- clasa a III-a - autocare - autobuze destinate transportului
de persoane in conditii de confort deosebit, prevazute din
constructie cu spatii special amenajate, in afara salonului,
pentru depozitarea bagajelor si alte servicii;
b) microbuz (minibuz) - autovehicul destinat prin constructie
transportului a 10-17 persoane pe scaune, inclusiv al conducatorului
auto, dar nu mai mult de 22 de persoane pe scaune si in
picioare;
c) transport public de persoane - activitate de transport
desfasurata contra plata sau echivalentul in natura ori
servicii;
d) comisia de clasificare - comisie insarcinata cu verificarea
autobuzelor si microbuzelor in vederea acordarii clasificarii
corespunzatoare;
e) responsabilul comisiei de clasificare - persoana desemnata
sa coordoneze activitatea comisiei de clasificare si sa
semneze in numele acesteia documentele care se elibereaza,
in conformitate cu prezentele norme metodologice;
f) certificat de clasificare - certificat eliberat de comisia
de clasificare, prin care se atesta gradul de confort al
unui autobuz sau microbuz;
g) insemne ale clasificarii acordate - panouri inscriptionate
cu simbolurile clasei de confort, datele de identificare
a emitentului si a autovehiculului, care se monteaza pentru
a putea fi citite din exteriorul autobuzului/microbuzului;
h) vigneta de valabilitate - ecuson autocolant de inspectie
tehnica, prevazut in anexa nr. 7 la Reglementari si norme
tehnice in transporturile rutiere (RNTR-1);
i) detinator - persoana juridica, care poate fi:
- proprietarul autovehiculului;
- utilizatorul autovehiculului, in baza unui contract (de
inchiriere, de leasing) incheiat intre acesta si proprietarul
autovehiculului, persoana fizica sau juridica;
j) M.L.P.T.L. - Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor
si Locuintei;
k) A.R.R. - Autoritatea Rutiera Romana;
l) R.A.R. - Regia Autonoma "Registrul Auto Roman".
Reguli generale privind clasificarea autobuzelor si microbuzelor
utilizate pentru transporturi publice de persoane prin servicii
regulate in trafic national
Art. 3. - (1) Clasificarea se efectueaza la sediul R.A.R.
din Bucuresti sau la reprezentantele sale judetene de catre
comisiile de clasificare formate din specialisti desemnati
din cadrul R.A.R. si al A.R.R.
(2) O comisie de clasificare este formata din 2 specialisti
ai R.A.R., dintre care unul este responsabilul comisiei
de clasificare, si un specialist din cadrul agentiei judetene
a A.R.R.
Art. 4. - (1) Comisiile de clasificare elibereaza rapoartele
de verificare in baza carora se acorda certificatele de
clasificare si insemnele aferente.
(2) Īnsemnele aferente clasificarii acordate in urma verificarii
autobuzelor/microbuzelor se elibereaza in termen de maximum
30 de zile de la data verificarii.
Art. 5. - Verificarile se efectueaza pe baza cerintelor
prevazute in anexa nr. 1.
Art. 6. - Documentele necesare clasificarii sunt:
a) cererea de clasificare completata de catre detinator,
al carei model este prevazut in anexa nr. 2;
b) copie de pe licenta de transport rutier public;
c) copie de pe cartea de identitate a autovehiculului;
d) copie de pe certificatul de inmatriculare al autovehiculului
cu inspectia tehnica valabila;
e) copie de pe contractul (leasing, inchiriere) incheiat
intre titularul licentei de transport rutier public si detinatorul
autovehiculului, dupa caz.
Art. 7. - (1) Dupa primirea cererii de clasificare si dupa
analizarea documentelor prevazute la art. 6 responsabilul
comisiei de clasificare decide convocarea acesteia in maximum
7 zile, comunicandu-se solicitantului data, locul si tariful
aferent verificarii autobuzelor/microbuzelor. Data programata
pentru verificarea autovehiculelor se comunica, cu minimum
doua zile in avans, specialistilor nominalizati din cadrul
R.A.R. si A.R.R.
(2) Pentru clasificarea autobuzelor/microbuzelor pe categorii
verificarea se face la reprezentanta R.A.R. din judetul
in care detinatorul isi are domiciliul sau sediul social
ori unde are filiale, sucursale sau puncte de lucru pentru
care detine exemplar de serviciu al licentei de transport
rutier public.
(3) La data programata pentru verificarea autovehiculelor
detinatorul acestora va face dovada achitarii tarifului
aferent si va prezenta in original cartea de identitate
a autovehiculului si certificatul de inmatriculare cu dovada
inspectiei tehnice valabile.
Art. 8. - Detinatorul autobuzului/microbuzului trebuie sa
permita, in orice moment si fara aviz prealabil, efectuarea
inspectiei de catre reprezentantii comisiei de clasificare
si/sau de catre organele de control ale R.A.R. si ale A.R.R.,
indiferent de locul si de momentul controlului.
Conditiile de clasificare pe categorii
Art. 9. - Clasificarea este solicitata comisiei de clasificare
de catre detinatorul autobuzului/microbuzului.
Art. 10. - Se admit la clasificare numai autobuzele/microbuzele
care sunt in stare tehnica buna, dupa urmatoarele criterii
de apreciere:
a) exterior - stare generala buna, in special absenta ruginei
si a zgarieturilor vizibile, capacele portbagajului si cele
de acces sa fie bine fixate si incuietorile sa fie functionale;
b) interior - stare generala buna, in particular scaune,
cotiere in stare buna (fara desirari, rupturi), invelisul
de pe podea si de pe plafon nedeteriorat, capacele podelei
sa fie etanse si bine fixate;
c) curatenie - in mod deosebit invelisul scaunelor, invelisul
interior, perdelele si parasolarele.
Art. 11. - Pentru a putea fi clasificate autobuzele/microbuzele
trebuie sa indeplineasca urmatoarele cerinte legate de securitatea
pasagerilor:
a) iesirile de siguranta sa fie inscriptionate si echipate
cu dispozitive corespunzatoare;
b) treptele de acces in autovehicul, precum si treptele
interioare (daca exista) sa fie iluminate, alimentate pe
circuitul lanternelor de pozitie ale autobuzului/microbuzului;
c) sa fie dotate cu stingatoare de incendiu si truse medicale.
Art. 12. - Se resping de la clasificare autobuzele/ microbuzele
care nu indeplinesc urmatoarele cerinte tehnice:
a) integritatea si etanseitatea instalatiei de evacuare;
b) lipsa oricaror pierderi de lubrifianti, combustibil etc.;
c) existenta marcajului de omologare a ferestrelor si executia
acestora din geam securizat;
d) integritatea instalatiei de iluminare si semnalizare
luminoasa (inclusiv existenta catadioptrilor laterali).
Art. 13. - (1) Comisia de clasificare procedeaza la verificarea
autobuzului/microbuzului in conditiile prevazute de prezentele
norme metodologice, se asigura ca acesta satisface conditiile
prescrise si completeaza raportul de verificare.
(2) Orice verificare sau reverificare a comisiei de clasificare
este insotita de un raport de verificare.
(3) Īn cazul indeplinirii cerintelor de clasificare comisia
de clasificare elibereaza un certificat de clasificare,
panourile corespunzatoare categoriei de confort acordate
urmand a fi ridicate ulterior de la furnizorul agreat de
R.A.R.
Art. 14. - (1) Categoria de confort a autobuzului/microbuzului
este atestata prin eliberarea unui certificat de clasificare
al carui model este prevazut in anexa nr. 3. Certificatul
de clasificare se va pastra la bordul autovehiculului.
(2) Īn urma clasificarii se aplica pe autobuz/microbuz insemnul
al carui model este prevazut in anexa nr. 4. Īnsemnele clasificarii
vor avea inscriptionate numarul de inmatriculare al autovehiculului,
numarul de locuri destinat transportului pasagerilor, simbolurile
echipamentelor suplimentare, denumirea judetului in care
s-a efectuat verificarea si perioada de valabilitate. Īnsemnele
clasificarii acordate se vor amplasa unul pe partea dreapta,
langa usa de acces al pasagerilor, si unul pe peretele din
spate, astfel incat informatiile continute de acestea sa
poata fi citite din exteriorul autovehiculului.
(3) Simbolurile echipamentelor suplimentare sunt prevazute
in anexa nr. 5.
Art. 15. - Se elibereaza certificat de clasificare pe categorii
numai autobuzelor/microbuzelor care indeplinesc cumulativ
conditiile obligatorii corespunzatoare uneia dintre categoriile
de confort, ale caror criterii de clasificare sunt prezentate
in anexa nr. 1.
Art. 16. - Certificatul de clasificare pe categorii are
valabilitate un an de la data emiterii lui. Valabilitatea
acestuia se poate prelungi pe durate de cate un an, in urma
reverificarii conditiilor prevazute in anexa nr. 1.
Art. 17. - (1) Deciziile comisiilor de clasificare se consemneaza
in raportul de verificare intocmit pentru fiecare autobuz/microbuz
clasificat, al carui model este prevazut in anexa nr. 6.
(2) Fiecare verificare se inregistreaza in registrul de
evidenta al comisiei de clasificare, mentionandu-se urmatoarele:
data verificarii, marca si tipul autobuzului/microbuzului,
numarul de identificare, numarul de inmatriculare, numele
si prenumele detinatorului, clasificarea acordata, numarul
certificatului eliberat, problemele constatate la verificare.
Art. 18. - Achitarea costului certificatelor de clasificare
si al insemnelor (conform tarifelor stabilite de R.A.R.)
se efectueaza dupa finalizarea verificarii si intocmirea
raportului de verificare pe care se precizeaza decizia comisiei
de clasificare.
Art. 19. - Verificarile in vederea prelungirii termenului
de valabilitate al certificatului de clasificare pe categorii
se vor efectua in fiecare an. Vigneta de valabilitate aplicata
pe insemnele de clasificare va fi valabila un an.
Art. 20. - Daca rezultatul verificarilor este negativ, detinatorul
autovehiculului poate cere o repetare a verificarilor, in
termen de 30 de zile de la completarea raportului de verificare,
in cadrul tarifului achitat, dupa ce a remediat neconformitatile
mentionate in raport de catre comisia de clasificare. Īn
cazul depasirii termenului de 30 de zile se achita din nou
integral tariful de verificare.
Prelungirea valabilitatii certificatului de clasificare
Art. 21. - Cu cel putin 30 de zile inainte de data expirarii
valabilitatii certificatului de clasificare detinatorul
autobuzului/microbuzului trebuie sa solicite prelungirea
valabilitatii acestuia. Prelungirea valabilitatii certificatului
de clasificare se acorda in urma reverificarii autobuzului/microbuzului,
daca comisia de clasificare constata ca acesta indeplineste
conditiile si criteriile de clasificare prevazute in prezentele
norme metodologice.
Art. 22. - Prelungirea valabilitatii se mentioneaza de catre
comisia de clasificare in certificatul de clasificare. De
asemenea, comisia de clasificare inlocuieste vigneta de
valabilitate acordata anterior, amplasata pe insemnele exterioare.
Art. 23. - Īn cazul in care la verificarea pentru prelungirea
valabilitatii certificatului de clasificare se constata
ca autobuzul/microbuzul nu mai satisface criteriile de clasificare,
se solicita rezolvarea deficientelor constatate in termen
de maximum 30 de zile de la data constatarii neregulilor.
Īn situatia in care la reverificare se constata in continuare
neindeplinirea criteriilor, certificatul de clasificare
se anuleaza si se retrag insemnele acordate anterior.
Retragerea clasificarii acordate
Art. 24. - Īn afara de cazul mentionat la art. 23, comisia
de clasificare poate retrage certificatul de clasificare,
precum si insemnele corespunzatoare in urmatoarele situatii:
a) modificarea echiparii autobuzului/microbuzului, constatata
la reverificare sau de catre organele de inspectie imputernicite,
de o maniera care afecteaza modul de indeplinire a criteriilor
de clasificare avute in vedere la data clasificarii;
b) nesolicitarea prelungirii valabilitatii certificatului
de clasificare a autobuzului/microbuzului in termenul prevazut
la art. 21;
c) inscrierea unor informatii false privind clasificarea
obtinuta, in materialele de informare, promovare si reclama
sau pe insemnele exterioare;
d) la solicitarea organelor imputernicite ale M.L.P.T.L.,
cand se constata incalcari ale prevederilor prezentelor
norme metodologice.
Art. 25. - (1) La sediul R.A.R. comisia de clasificare poate
retrage certificatele si insemnele de clasificare in cazul
in care la verificare autobuzul/microbuzul nu mai intruneste
conditiile initiale de clasificare.
(2) Īn trafic inspectorii A.R.R. si/sau ai R.A.R. vor retine
certificatul de clasificare, daca se constata ca nu mai
sunt indeplinite conditiile de clasificare, si il vor transmite
imediat unitatii emitente in vederea reverificarii autobuzului/microbuzului
de catre comisia de clasificare.
Art. 26. - Īn cazul in care un autobuz/microbuz clasificat
nu mai indeplineste criteriile pentru care a obtinut clasificarea,
detinatorul nu il mai poate utiliza pentru transportul public
de persoane in trafic national pana la remedierea defectiunilor
constatate.
Art. 27. - Īn cazul in care autobuzul/microbuzul isi schimba
detinatorul, certificatul de clasificare se retrage, noul
detinator fiind obligat sa solicite clasificarea autovehiculului
in conformitate cu prevederile prezentelor norme metodologice.
Art. 28. - Contestatiile privind retragerea clasificarii
se adreseaza reprezentantei R.A.R. care a emis certificatul
de clasificare. Solutionarea contestatiei se face conform
procedurilor R.A.R. aplicabile. Decizia luata in solutionarea
contestatiei poate fi atacata la instantele competente.
Pierderea sau deteriorarea certificatelor de clasificare
si/sau a insemnelor clasificarii acordate
Art. 29. - Pierderea sau deteriorarea certificatelor de
clasificare si/sau a insemnelor se va comunica imediat comisiei
de clasificare care le-a eliberat. Comisia de clasificare
poate elibera duplicate dupa achitarea de catre detinator
a contravalorii certificatului de clasificare si/sau a insemnelor.
Comisia de clasificare poate sa solicite si o reverificare
a autobuzului/microbuzului.
Utilizarea materialelor de informare, promovare si reclama
Art. 30. - Īn cazul in care detinatorul autobuzului/ microbuzului
clasificat pune la dispozitie pasagerilor transportati materiale
de informare, acestea vor contine minimum urmatoarele date:
identificarea agentului economic detinator, criteriile de
confort pe care trebuie sa le satisfaca autovehiculul clasificat,
informatii privind iesirile de siguranta din autobuz/microbuz
si norme de comportament in situatii de incident/accident.
Art. 31. - Suplimentar, materialele de informare pot sa
cuprinda si alte informatii: date tehnice generale ale autobuzului/microbuzului,
materiale de promovare cu referire la agentul economic detinator,
reclame diverse.
Dispozitii finale
Art. 32. - Anexele nr. 1-6 fac parte integranta din prezentele
norme metodologice.
ANEXA Nr. 1
la normele metodologice CRITERII
de clasificare pe categorii a autobuzelor/microbuzelor
1. Puterea motorului
1.1. Raportul putere(b)/masa(c) - minimum (CP(DIN)/t) 7
7 10 10
2. Franare(d)
2.1. Sisteme de franare suplimentare - frane incetinitoare2)
x x x x
3. Suspensie(e)
3.1. Suspensie clasica x x x
3.2. Suspensie mixta sau integral pneumatica x
4. Confort de drum
4.1. Spatiul dintre scaune3) (cm) 65 65 65 65
4.2. Spatiul dintre scaunele amplasate fata in fata(f) (cm)
130 130 130 130
4.3. Īnaltimea minima a spatarului(g) (cm) 50 50 52 52
4.4. Numarul de cotiere(h) 1
4.5. Scaune moi, tapitate (sezut si spatar) x x x
4.6. Scrumiere(i) (mai putin in zona de nefumatori) x x
x
5. Climatizare(j)
5.1. Sistem de ventilatie fortata (minimum 15 m3/h/pasager)
x sau
5.2. Aer conditionat x
6. Instalatie de incalzire
6.1. Independenta de motor(k) x x
7. Ferestre laterale
7.1. Ferestre din geam securizat x x x x
7.2. Dispozitive parasolare (storuri sau perdele) x
8. Iluminare interioara
8.1. Lampi de citit individuale x
9. Instalatie de sonorizare
9.1. Un difuzor la minimum 8 locuri x
9.2. Microfon pentru sofer si ghid(l) x
9.3. Radio si casetofon sau CD player x
10. Portbagaje
10.1. Portbagaj interior pentru bagaje de mana(m) x x x
10.2. Capacitatea minima a portbagajului exterior(n) (dm3/pasager)
50 60
*) Categoria a IV-a se poate acorda si autobuzelor/microbuzelor
care prin constructie sunt prevazute si amenajate inclusiv
pentru transportul calatorilor in picioare, mentionandu-se
in certificat numarul total de locuri pe scaune si in picioare.
La cererea detinatorilor aceste autobuze/microbuze pot obtine
categorie superioara (I-III), in functie de indeplinirea
conditiilor impuse, luandu-se in considerare numai locurile
pe scaune care vor fi mentionate in certificatul de clasificare.
1) Normele si echipamentele mentionate sunt obligatorii
pentru obtinerea clasificarii in categoria indicata, mai
putin in cazurile in care legislatia nu dispune altfel.
2) Frana incetinitoare (dispozitiv de franare constanta
in panta, fara utilizarea franei de serviciu) este obligatorie
pentru autobuzele/microbuzele avand o masa totala maxima
autorizata de minimum 5,5 tone.
3) Numarul maxim de randuri de scaune nu poate fi mai mare
de 15 pentru un autobuz standard de 12 m lungime, locurile
suplimentare pentru ghizi sau conducatori auto nefiind incluse.
Aceste limite pot fi proportional:
- crescute, cand este vorba de un autobuz cu podea ridicata;
- reduse, cand este vorba de un autocar cu o lungime mai
mica de 12 m.
Īn toate cazurile spatiul minim intre scaune, care rezulta
din normele de baza pentru autobuzul standard de 12 m, trebuie
sa fie acelasi in ceea ce priveste vehiculul considerat
pentru absolut toate randurile de scaune, cu echipamentele
din dotare (bar, frigider, incalzitor de apa, toaleta, vestiar,
cuseta) si cu scarile cu care a fost amenajat.
Note explicative asupra criteriilor de apreciere
- Conditii minimale -
I. Notele explicative nu modifica dispozitiile normelor
metodologice privind conditiile de clasificare a autobuzelor
si ale anexelor la acestea, ele precizandu-le doar continutul,
semnificatia si importanta.
II. Notele explicative permit aplicarea dispozitiilor mentionate
mai sus, tinand seama de evolutia tehnica a cerintelor in
ceea ce priveste constructia de autovehicule.
a) Normele se refera la autobuze cu o constructie normala.
Īn cazul autobuzelor cu o constructie speciala comisia de
clasificare va lua decizia in functie de fiecare situatie,
asimiland anumite dotari interioare.
Totusi, atunci cand executia speciala nu reprezinta mai
mult de o treime din capacitatea totala a autobuzului si
atunci cand detinatorul autobuzului solicita clasificarea
intr-o singura categorie de confort,
decizia va fi luata doar in functie de executia normala.
b) Puterea motorului este cea declarata de constructor.
c) Se ia in considerare masa maxima totala autorizata.
d) Norme obligatorii in functie de data de fabricatie a
autobuzului si de prevederile Regulamentului nr. 13 C.E.E.
- O.N.U.
e) Anumite tipuri de suspensii neconventionale vor putea
fi asimilate cu unul dintre tipurile mentionate, dar calitatea
acestora trebuie sa fie identica sau mai buna decat tipul
mentionat (de exemplu: suspensia parabolica va fi asimilata
suspensiei pneumatice).
f) Masurarea distantei minime dintre scaune se face de la
un punct fix la un alt punct fix identic, scaunul fiind
in pozitia de baza. Pentru primele randuri de scaune situate
in spatele unui perete masurarea se face intre perete si
punctul fix de referinta al scaunului, distanta minima fiind
redusa cu 30 mm.
g) Īnaltimea minima a spatarului se masoara cu scaunul neocupat.
Tetierele scaunelor se includ in masurarea inaltimii. Totusi,
daca o singura tetiera lipseste, clasificarea autobuzului
va fi refuzata.
h) Numarul de cotiere este determinat pe randuri de doua
scaune. Se intelege prin cotiera o cotiera plata si dreapta
cu o captuseala obisnuita (cotiera standard).
i) Este vorba despre o scrumiera pentru doua scaune (cu
exceptia zonei pentru nefumatori).
j) Capacitatea sa va fi atestata de constructor.
k) Instalatia trebuie sa fie dimensionata corespunzator
capacitatii de transport. Capacitatea acesteia trebuie atestata
de constructor.
l) Pentru autobuzele echipate cu un singur microfon obligativitatea
echipamentului dublu poate fi satisfacuta cu un al doilea
microfon fara fir. Microfonul trebuie sa fie asezat pe un
suport flexibil, la indemana conducatorului auto. Microfonul
poate sa fie de tipul fara fir, cu conditia ca totusi conducatorul
auto sa il poata fixa la gat sau de haine, asigurand conditiile
de securitate rutiera. Īn mod exceptional, in cazul microbuzelor
existenta microfonului la bord nu este obligatorie.
m) Portbagajul interior nu este obligatoriu pentru autovehiculele
cu o capacitate de maximum 16 pasageri.
n) Cuseta pentru conducatorul auto va fi cuprinsa in calculul
volumului total al portbagajului exterior. Se pot accepta
remorcile integrate sau dispozitivele pentru schiuri, cu
conditia ca fiecare sa ofere cel putin aceeasi capacitate
pe pasager ca si compartimentele conventionale. Prin remorca
integrata se intelege o remorca vopsita in aceleasi culori
ca si autobuzul.
Alte criterii
1. Īn interiorul autovehiculului, langa usa din fata, cu
pictograme sau litere de cel putin 15 mm inaltime (25 mm
in cazul cifrelor), vor fi clar marcate si vizibile urmatoarele
indicatii: numarul de locuri pe scaune, numarul total de
locuri, numarul de scaune cu rotile pe care vehiculul il
poate transporta, daca este cazul.
2. Vehiculul va fi echipat cu cel putin un stingator de
incendiu de clasa 8A sau 21B, situat in apropierea scaunului
conducatorului auto si care respecta standardul national
SR EN3 sau norma EN3.
3. Autovehiculele avand o masa totala maxima autorizata
de peste 3,5 tone vor fi prevazute cu o cala de blocare
a rotilor amplasata intr-un loc accesibil (pentru cele cu
doua axe), respectiv cu doua cale de blocare (pentru cele
cu 3 sau mai multe axe).
4. Autovehiculul va fi echipat cu cel putin o trusa de prim
ajutor, situata intr-un spatiu cu volum minim de 7 dm3 si
cu cea mai mica dimensiune de 80 mm.
5. Stingatorul de incendiu si trusa de prim ajutor vor fi
amplasate in locuri special amenajate, de unde pot fi extrase
cu usurinta de catre pasageri, aceste locuri fiind marcate
corespunzator.
6. Fiecare iesire de siguranta este marcata cu inscriptia
"IESIRE DE SIGURANTA", lizibila atat din interiorul,
cat si din exteriorul autovehiculului.
7. Modul de operare al iesirilor de siguranta va fi marcat
in apropierea dispozitivelor de actionare.
8. Inscriptionarile vor fi in limba romana.
9. Culoarele si pasajele de acces vor fi acoperite cu material
care nu prezinta risc de alunecare.
10. Conducatorul auto va fi protejat de obiecte susceptibile
de a cadea din plasele pentru bagaje in caz de franare brusca.
11. Scaunele autovehiculelor care nu au in fata lor un alt
scaun sau un dispozitiv de protectie (panou, bara etc.)
vor fi in mod obligatoriu echipate cu centuri de siguranta
cu doua sau trei puncte de ancorare.
12. La autovehiculele cu scaune amplasate longitudinal fata
de directia de mers (cu exceptia autobuzelor urbane) este
obligatorie fie montarea de centuri de siguranta cu prindere
in doua puncte de ancorare, fie montarea de cotiere la fiecare
doua locuri.
Ministerul Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei
Miron Mitrea
publicat in M.Of. nr. 680 din data: 09/13/2002 |